Synopsis
Cuvânt înainte: Un cocktail straniu, mixat de reputabilul director de imagine și regizor Iosif Demian, cunoscut pentru filme importante din canonul cinemaului românesc precum „O lacrimă de fată” (1980, r. Iosif Demian), „Zidul” (1975, r. Constantin Vaeni) sau „Apa ca un bivol negru” (1970, realizatori multipli). – cinepub.ro
Regie: Iosif Demian
Scenariu: Iosif Demian
Distribuție: László Mátray, Ilinca Hărnuț, Zsolt Bogdán, Ada Condeescu, Cuzin Toma, Manuela Hărăbor, Laurențiu Damian, Simona Bondoc, Răzvan Vasilescu, Michaela Prosan, Tudor Istodor, Ioachim Ciobanu, Sara Budrala, Francisc Patakfalvi, Edith Alibec, Sergiu Finiti, Levente Nemes, Cristian Ioan, Carol Ionescu, Judith State, András Demeter, Imola Gáspár, Florin Beciu, Mihai Fusu, Simona Ghiță
Producător: Anca Puiu, Smaranda Puiu (co-producător), László Kántor (co-producător), Zsuzsa Kulcsár (co-producător)
Imagine: Iosif Demian
Montaj: Réka Lemhényi
Sunet: Gábor Erdélyi
Muzică: Erika Józsa Demian
An: 2022
Categorie: Lungmetraj
Gen: Comedie, dramă
Durată: 116 minute
41,861 – Spectatori Cinepub
SINOPSIS
Ultima repetiție dinaintea premierei se întinde până foarte târziu în noapte. Un detaliu aparent neimportant tulbură euforia reușitei. Cabinele actorilor, toaletele îi întâmpină închise, garderobiera a dispărut fără vreo explicație.
Forțați de împrejurări, personajele părăsesc clădirea teatrului, ies în stradă purtând costumația lor din spectacol. Fără accesul la propria lor îmbrăcăminte, fără acte sau bani, fără telefoanele lor mobile sau cheile de la mașină, actorii se simt depășiți de situație. Protecția scenei a dispărut, textul piesei care îi unea s-a stins. Realizează treptat că pur și simplu, sunt aruncați în necunoscutul nopții. Treptat grupul se destramă, își vede fiecare de drumul cel mai scurt spre casă. Vom afla despre destinul lor mult înainte de ridicarea cortinei în seara premierei.
PREMII:
- 2022 – UCIN – Premiul pentru scenariu – Iosif Demian
- 2022 – UCIN – Premiul pentru interpretare feminină în rol principal (Margareta) – Ilinca Hărnuţ
- 2022 – UCIN – Premiul pentru costume – Oana Păunescu
- 2022 – UCIN – Premiul pentru muzică originală „Adrian Enescu” – Erika Józsa Demian.
APRECIERI CRITICE:
„Rondul de noapte al lui Iosif Demian este o meditaţie calofilă şi multi-faţetată la soarta actorului, cu întorsături de situaţie uneori tragice, dar cel mai adesea comice. Întîmplările imaginate şi dialogurile sunt puţin neverosimile, rolul lor principal fiind mai degrabă alegoric decît realist. În acelaşi timp, peripeţiile păstrează un farmec al povestirii şi al imaginii care fac deliciul privirii spectatorului, în timp ce spiritul acestuia este invitat să reflecteze asupra nenaturalului artei. (…) Ipostazele artistului sunt multiple: clovn, obiect sexual, ţesător de visuri, prizonier al propriei celebrităţi, manipulator, martor la disperarea semenului sau oglindă la întristarea şi însingurarea acestuia. Fiecare dintre acestea reprezintă deopotrivă o deghizare şi o încorsetare din care nu pot scăpa.” – Cristian Caloian, agentia.liternet.ro
„Cadrele sunt grijuliu compuse şi atrag atenţia asupra lor însele. Iluminatul de noapte este atît de bine conceput, iar camera de luat vederi atît de atent manevrată, încît oraşul se transformă el însuşi într-o scenă de teatru. Căci, în cazul lui Demian, filmul de autor este total, acesta semnînd atît regia şi scrierea scenariului, ci şi mînuirea camerei (arta care l-a consacrat iniţial, de altfel).” – Cristian Caloian, agentia.liternet.ro
„Pelicula cuprinde o sumă de referinţe semnificative la istoria filmului. În final, aflăm că personajele sunt actori, iar lumea lor diversificată se naşte pe o scenă (de teatru). Femeia de serviciu dispare cu cheia de la garderoba artiştilor şi aceştia devin prizonierii teatrului – fără bani, telefoane şi hainele lor de stradă – dezbăraţi de măştile lor lumeşti. Oare este mesajul regizorului-scenarist că arta filmului e superioară sau măcar cuprinzătoare teatrului? Filmul integrează sau prelungeşte scena – cu toate rigorile ei – ce încătuşează actorul nevoit să evadeze într-o formulă eliberatoare.” – Roxana Pavnotescu, agentia.liternet.ro
„Rondul de noapte se desfăşoară într-o lumină suprarealistă, cvasi onirică, derulat cu absurdul şi hilarul lui Scorsese din «After Hours».” – Roxana Pavnotescu, agentia.liternet.ro
„Pelicula este deopotrivă antonionesciană («Noaptea») prin cadrele de o lentoare senzuală în jurul iubitei regizorului, felliniană, carnavalescă – femeia arlechin cu ochi frumoşi, prin vestimentaţie, tatuaj şi mişcare scenică, linia muzicală de atmosferă aparţinând lui Erika Jozsa Demian – şi mai cu seamă bunuelescă.” – Roxana Pavnotescu, agentia.liternet.ro
„Spre a intra în siajul acestei creaţii absolut originale cu care ne regalează Demian, ai nevoie de sensibilitate, de cultură… filosofică, literară, muzicală şi, mai ales, cinematografică. Doar aşa poţi regăsi şi aprecia trimiterile discrete, subtile, rafinate şi reverenţioase, la «Blow Up»-ul sau «Noaptea» lui Antonioni, la «Secvenţe»-le lui Tatos, la «L’année dernière à Marienbad» al lui Resnais sau «Once Upon a Time in America» cel făcut la vârsta de 75 de ani de Sergio Leone (un tinerel, totuşi, faţă de octogenarul Demian!).” – Bogdan Burileanu, agentia.liternet.ro
„Titlul însuși, „Rondul de noapte”, ne previne asupra unghiului de vedere aparte și a manierei proprii de realizare a filmului, prin jocul aparent parodic/referențial la celebrul tablou omonim al lui Rembrandt. Chiar dacă-i o simplă parafrazare, nu pot fi scoase din ecuație afinitățile artistului imaginii (mai mult sau mai puțin „picturale”) care a fost dintru început Iosif Demian.” – Valerian Sava, „Mono-dialoguri filmo-critice (73)”
„Aerul filmului amintește, pe mai multe planuri, de controversatul regizorul italian Bernardo Bertolucci, criticat pentru practicile sale, în mod special în scandalul din jurul filmului «Ultimul tango la Paris» (1972) — de altfel, pivot în jurul căruia s-a purtat un alt scandal semnificativ, local, în 2018, între cei de la Dezarticulat și criticul de film Andrei Gorzo.” – Emil Vasilache, cinepub.ro
„At their best, episoadele sunt curios-bizare, at their worst sunt fantezii inconfortabile. Chiar dacă avem de-a face cu un produs de ficțiune despre lumea teatrului, discursurile pe care el le conține au reverberații dăunătoare de jur împrejur. Dacă în trecut s-ar fi putut spune cu ușurință și lepădare de orice formă de responsabilitate „lasă-i domne, sunt artiști”, acum, în lumina mărturiilor care au apărut la nivel social, bazate pe dezvăluiri despre ce înseamnă abuz în lumea teatrului, a filmului, ba chiar și a universităților de profil, în care cuibăresc adevărați monștri, discuția devine complicată. A dracu’ de complicată.” – Emil Vasilache, cinepub.ro
TRIVIA:
- Întrebat despre procesul său artistic, Iosif Demian declara că nu urmează vreo rețetă: „Pentru mine, fiecare film este o ocazie să-mi verific limitele fizice și spirituale care mă caracterizează în acel moment.” (I.D.)
- Regizorul asociază parcursul personajelor sale cu traseul omului după moarte: „Hai să zicem că, într-o zi, toate se vor sfârși. Vei pleca la drum fără chei de la mașină, fără bani, fără acte, fără tot ce te caracterizează, fără costumul tău personal. Și o iei la drum. Ce se va întâmpla – e un mister.” (I.D.)
- Demian refuză să încadreze filmul într-un gen cinematografic anume.
- Fiecare poveste personală din film are o cheie filosofică, spune regizorul.
- Manuela Hărăbor, actrița care interpretează rolul femeii arlechin Flora, spune că filmul este un antrenament neuronal pentru spectatori.
- Pentru Ioachim Ciobanu, rolul lui Guțu este unul dintre rolurile sale de referință în cariera actoricească (revistafilm.ro).
- Filmările au avut loc în Caracal.
- Iosif Demian locuiește în prezent în Australia, unde s-a stabilit după ce a fost nevoit să părăsească România în vremea regimului comunist, din cazua filmelor sale incomode, oprite de la difuzare de cenzura vremii, imediat după lansare. Filmului său de debut, „O lacrimă de fată”, ce a fost prezentat în selecția oficială a Festivalului de Film de la Cannes („Un Certain Regard”, 1982) i-au urmat „Baloane de curcubeu”, „Lovind o pasăre de pradă”, „Piciu”.
- În Australia a fost șeful catedrei de operatorie a Școlii Australiene de Film Televiziune și Radio din Sydney, între 1988 și 1997. Printre foștii săi studenţi se numără Dion Beebe („Miami Vice”, „Collateral”, „Chicago”), premiat cu Oscar pentru imaginea filmului „Memoriile unei gheişe”, sau Warwick Thornton, care a câştigat Camera d’Or, în 2009 cu „Samson and Delilah”. În 2000, Demian a fost directorul de imagine al „Stories of Olympic Glory” (r. Bud Greenspan), filmul oficial al Jocurilor Olimpice din Sidney.
- Filmul este realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei în colaborare cu Societatea Română de Televiziune, UCIN, Dacin Sara, Cinema City, Media Investment, Publicis Groupe, Zenith Media, House Media, OTP Bank, Groupama Asigurări, Cris-Tim, La Fântâna, Kafune, Aureliana, Novum by the sea.
REPLICI:
„Ai văzut 9 săptămâni jumate? Filmul. Îi punea miere pe buze. Îi punea… ardei iute. Îi dădea cuburi de gheață, iar ea le lingea.” – Sebi (Zsolt Bogdan)
„Nu te opri, hai! E soțul meu, lasă-l!” – Cara (Ada Condeescu)
„Ceea ce face, face de plăcere. Că ea de meserie e actriță. De aia e așa scumpă. Asta pentru că e așa, ca un rol acolo la teatru. Schimbă publicul în fiecare seară.” – Johnny (Toma Cuzin)
„La noi nu-ți fură banii când dormi. Așteaptă să te trezești, după ți-i cere frumos; dacă nu vrei să-i dai te pleznește și abia după ți-i ia.” – Johnny (Toma Cuzin)
„Când nu are clienți îmi recită poezii. Eu îmi fac treaba (…), schimb cearșafurile.” – Johnny (Toma Cuzin)
„L-am refuzat și pe regizor. Pe regizorul spectacolului.” – Cara (Ada Condeescu)
„Când o să vină tortul vă voi ruga să vă alegeți fiecare câte o lumânare și să o suflați în ordinea în care ați fost iubiții mei.” – Edith (Edith Alibec)
„Vă plac bancurile? O să vă spun un banc.” – Obo (Laurențiu Damian)
„L-am întrebat o dată pe un prieten de-al meu, un fachir, dacă nu-l doare când stă pe patul ăla plin de cuie. Și el mi-a răspuns tot cu o întrebare: Crezi că nu mă doare? Mă doare, ca pe fiecare muritor. (…) Numai că eu am învățat să accept durerea și cuiele. Și să trăiesc cu ele.” – Obo (Laurențiu Damian)
„Telefon n-am. N-am avut niciodată.” – Obo (Laurențiu Damian)
„Țară de hinghieri!” – Bebe (Răzvan Vasilescu)
„Bă băieți, pe bune acum. Sunteți arabi sau africani?” – Bebe (Răzvan Vasilescu)
„Vă dau cadou africanii ăștia. Nu sunt lucrătorii mei. Ies noaptea, eu știu unde să-i întâlnesc, îi adun, le spun una-alta și-i iau cu mine. Dimineața îi aduceți la post și-i predați. Câte o sută de euro pentru fiecare din ei. Nu vă faceți griji, nu vă întreabă nimeni de unde i-ați luat.” – Tănase (Sergiu Finiti)
„Caut-o în chiloți să vedem ce ascunde!” – Polițist (Cristian Ioan)
„Ia copacu-n brațe!” – Gore (Tudor Istodor)
„Să nu cumva să dispari, că te găsesc și în mă-ta.” – Matei (László Mátray)
„Stau aici și dansez până vine Jeni. O invoc pe Pina Bausch.” – Charlie (Judith State)
„Publicul va aplauda. Dar de obicei publicul aplaudă actorii, spectacolul – oricât de prost ar fi.” – Matei (László Mátray)
ARTICOLE:
- „Rondul de noapte”, în regia lui Iosif Demian, va putea fi văzut, începând de vineri, în cinematografele din toată țara – iqads.ro
- „Rondul de noapte”, în regia lui Iosif Demian, din 17 iunie în cinematografe – jurnalul.ro
- Bihor: Filmul „Rondul de noapte”, al cineastului Iosif Demian, în casa Darvas, inaugurând un spațiu pentru cinefili – agerpres.ro
- „Rondul de noapte”, cel mai nou film semnat de cunoscutul cineast român, Iosif Demian, va putea fi văzut în premieră în cinematografele din România începând din 17 iunie. – ziarulmetropolis.ro
- O reverență pentru o jumătate de viață – „Rondul de noapte” la TIFF, 2021 – agenda.liternet.ro
- Descentrarea scenei – strada la „Luminile rampei” – „Rondul de noapte” la TIFF, 2021 – agenda.liternet.ro
- Ipostazele artei actoricești – „Rondul de noapte” la TIFF, 2021 – agenda.liternet.ro
- A XIII-a… shakespeariană – „Rondul de noapte” la TIFF, 2021 – agenda.liternet.ro
- Căutările unui cineast: Iosif Demian – observatorcultural.ro