Synopsis
Regizat de Ana Vlad şi Adi Voicu, „Metrobranding” este un documentar care are în centru câteva dintre cele mai cunoscute mărci de obiecte ce făceau parte din viaţa de zi cu zi a unor generaţii care şi-au trăit copilăria şi tinereţea în comunism, dar şi pe unii dintre oamenii care au lucrat, cu sinceră implicare, la producerea lor. Evitând senzaționalismul, filmul nu urmăreşte să trezească răbufniri necontrolate de nostalgie după o epocă tot mai îndepărtată şi nici să încurajeze lamentările legate de perioada postcomunistă, când tot ceea se considerase bun înainte ar fi fost distrus. (Ionuț Mareș)
Regia și scenariul: Ana Vlad și Adrian Voicu
Producător: Anca Puiu
An: 2010
Gen: lungmetraj documentar
Durata: 92 minute
22,071 – Spectatori Cinepub
Sinopsis
Dacă „vesticii“ erau obişnuiţi să aleagă dintre sute de branduri, în România oamenii trăiau o cu totul altă experienţă: o singură marcă pentru fiecare produs. De aici şi importanţa pe care aceste monobranduri a avut‐o în vieţile celor care le realizau, dar şi a celor care le foloseau.
Metrobranding spune povestea destinului spectaculos al celor şase branduri, altădată vedete ale epocii de aur: salteaua Relaxa, tenişii de Drăgăşani, bicicleta Pegas, motocicleta Mobra, becul de Fieni şi maşina de cusut Ileana. Au apărut aproximativ în acelaşi timp, odată cu industrializarea socialist şi în timp ce în jurul fabricilor care le produceau, răsăreau oraşe peste noapte, brandurile respective deveneau obiecte de cult în visele şi în viaţa de zi cu zi a fiecărui român. Ce s-a ales de destinul lor, de oamenii din jurul lor şi de micile orașe industriale pe care le susţineau? Există viaţă după moarte pentru mărcile socialiste?
Răspunsul este pozitiv – unele au supravieţuit eroic. Şi azi mai vedem oameni mergând la fabrici cu Mobre recondiţionate şi cu biciclete Pegas. Pe de altă parte, ne-a fost greu să găsim o pereche de tenişi în orașul tenişilor – Drăgăşani. Chiar dacă erau făcuţi să te ţină o viaţă, nimeni în oraş nu mai are vreun pantof. După lungi căutări, un fost angajat al fabricii Finca Drăgăşani a găsit pentru noi un tenis 1001, fără talpă.
Filmările au avut loc în orașele care le produceau, și care au împrumutat până și numele lor.
Altădată mândria României socialiste, acestea și-au pierdut complet identitatea, odată cu dispariția produselor.
Un final trist pentru o poveste de dragoste ai cărei protagonist erau brandurile celebre de odinioară şi oamenii din orăşele mici, care astăzi trăiesc în umbra acestor produse.
Vizionează pe Cinepub si alte filme documentare romanesti
Festivaluri
Metrobranding a fost selectat de către Doc Alliance 2010 ca unul dintre cele 5 filme ale anului 2010 și proiectat la:
- Festivalul Internațional de Film Visions du Reel de la Nyon – Franța, 2010
- Planet7Doc din Varșovia – Polonia, 2010
- DokLeipzig – Germania, 2010
- Festivalul Internațional de Film Documentar de la Jihlava – Republica Cehă, 2010
- CPH: DOX din Copenhaga – Danemarca, 2010 (prestigiosul Festivalul Internațional de Film Documentar DMZ – Coreea de Sud, 2010
- ZagrebDox – Croația, 2011
- Festivalul Internațional de Film Documentar de la Londra – Marea Britanie, 2011
- Festivalul de Documentar Deschideți Orașul din Londra – Marea Britanie, 2011
Articole din presă
- Documentarul “Metrobranding” spune cele mai loiale poveşti româneşti de dragoste – www.cinemarx.ro