
Synopsis
Cuvânt înainte: Un film clasic românesc despre ambiții politice, compromisuri de familie și un om care nu vrea — cu niciun chip — să se lase ales. O comedie savuroasă cu substrat, perfect valabilă și azi. Sau, cum spunea Tudor Mușatescu, o peliculă unde „acțiunea se petrece în zilele noastre, în orice oraș unde există soacre, neveste și prefecturi.”
Regie: Paul Călinescu
Distribuție: Grigore Vasiliu-Birlic, Silvia Fulda, Kity Ghoerghiu Mușatescu, Mitzura Arghezi, Lucian Dinu, Coca Andronescu, Liviu Bădescu
Scenariu: Paul Călinescu, Tudor Mușatescu (romanul „Titanic vals”)
Producător: Nicolae Codrescu
Imagine: Ștefan Horvath
Montaj: Eugenia Gorovei
Sunet: Victor Cantuniari
Muzică: Paul Urmuzescu
An: 1964
Categorie: Lungmetraj
Gen: Comedie
Durată: 90 minute
148,533 – Spectatori Cinepub
SINOPSIS
Spirache Necșulescu, un modest funcționar de provincie, duce o viață liniștită, dominată de ambițiile politice ale soției și de planurile de viitor ale copiilor. Totul ia o turnură neașteptată când moștenește o avere considerabilă și devine, fără voia lui, o piesă importantă pe tabla de șah a jocurilor electorale locale. Cu o sinceritate dezarmantă și o naivitate înțeleaptă, Spirache încearcă să-și păstreze valorile morale într-o lume care pune mai presus de toate imaginea, aparența și… interesele.
Titanic Vals nu este doar o comedie de moravuri, ci și un portret ironic al micii burghezii românești interbelice, în care caricatura devine uneori oglindă fidelă.
PREMII:
- 2015 – Festivalul Național de Comedie Galați – Premiul pentru cea mai bună scenografie, acordat lui Helmuth Stürmer
- 2014 – Fest(in) pe Bulevard – Premiul Silvia Dumitrescu-Timică pentru tinere talente (Nicoletei Lefter – pentru rolul Sarmisegetuza)
FESTIVALURI
- 2015 – Festivalul Național de Comedie Galați
- 2014 – Fest(in) pe Bulevard
APRECIERI CRITICE:
„Așadar, se explică cât se poate de firesc, interesul cu care ecranizarea piesei Titanic Vals a fost așteptată de public. Ceea ce se cuvine menționat dintr-un început în această direcție este faptul că regizorul Paul Călinescu a făcut eforturi vizibile de a ne oferi nu o ecranizare fidelă, ci o transpunere, pentru ecran a lucrării dramatice. Meritul pornește, fără îndoială, de la restructurarea într-un anume fel a piesei, alcătuirea după ea a unui scenariu de film, misiune dificilă, îndeplinită în bună măsură cu succesul cuvenit de către Tudor Mușatescu și Paul Călinescu.” – I. Tudor, ziarul Viața Nouă, 1965
„Titanic Vals e un exemplu de jurnal oral aparținând folclorului orășenesc. Ceea ce îî conferă interes literar este întâlnirea sa cu comedia lui Tudor Mușatescu, al cărei titlu indică precis că a pornit de la valsul devenit laitmotiv, prin melodia repetată de caterinca anonimă din culise – deși naufragiul care determină peripețiile și fondul uman al comediei este altul: acela al vaporului Tracia, plecat de la Constanța la Constantinopol și scufundat de furtună la zece mile de strîmtoarea Bosforului. Se întâlnesc astfel două elemente de vitalitate și ne întrebăm, din simplă curiozitate, care va dura mai mult: aceea a Valsului Titanicului sau aceea a comediei Titanic Vals? Valsul Titanicului pare a fi mai bătrân, poate chiar cu două decenii și viața lui pare a fi pe sfârșite. În schimb, priza la public a comediei Titanic Vals e încă și acum la fel de viguroasă. Publicul decide astfel în cursa de întrecere între viața comediei pe scenă și durata neobișnuită a ecoului tragediei celebrului transatlantic. – Ovidiu Papadima, Ziarul Steaua 1983
„Titanic Vals a devenit piesa de solid succes, așa cum o numea George Călinescu, în creația literară mușatesciană, succes temeinic al literaturii dramatice românești, cu un destin scenic cum numai marile capodopere le-au avut. Virtuțile duratei acestei piese sunt evidente: de 55 de ani (1932 a fost anul premierei absolute pe scena Teatrului Național din București în regia lui Vasile Enescu), Titanic Vals se joacă la noi și dincolo de hotarele noastre, în prestigioase direcții de scenă și interpretări actoricești. În monografia spectacolelor cu această piesă, […] acoperă capitole ce susțin prestigiul în timp al comediei care l-a consacrat definitiv pe Tudor Mușatescu făcând, în mod categoric, dovada măiestriei sale dramatice, a rigorii cu care autorul concepe tipologii umane, avataruri ale sufletului omenesc.” – Valentin Marica (secretar literar al Teatrului Național Tîrgu-Mureș), Ziarul Steaua Roșie, 1988
„Iar de departe, o mare calitate a spectacolului e refuzul de actualizare al presei lui Mușatescu, de trimitere la politica de zi cu zi. Asta pentru că, la fel ca-n multe montări recente, ce face aici Alexandru Dajiba e o radiografie observațională a moravurilor, de aeastă dată, ale micului oraș de provincie dinăuntrul textului interbelic. Și, din nou, îi iese.” – Iulia Popovici, Observatorul Cultural, 2014
„Comedia satirică imaginată de Mușatescu este actuală și astăzi, pentru că politicianismul, demagogia, ipocrizia, corupția, la toate nivelurile, sunt perfect creionate de autor. […] De ce Titanic Vals? Pentru că oriunde aș fi auzit Titanic Vals și în orice stare sufletească, m-aș fi gândit la mine, melodia aceasta înseamnă Câmpulungul, provincia cu oamenii ei buni, și modești sau ridicoli, cu întâmplările ei vesele sau triste, cu dramele și comediile ei publice sau familiale. – Raluca Tulbure, Teatrul Azi 2018
„Am un amor de totdeauna pentru comedie. Titanic Vals m-a atras în chip deosebit, dar pentru a câta oară să o spun? Mi-am dorit în primul rând, un subiect contemporan. Din păcate, despre comedie se vorbește prea mult, se teoretizează excesiv și se face prea puțin. Nu e suficient să ai la dispoziție un text literar de succes. A trebuit, decupând, să rezolv unele spații statice ale piesei, să recurg la situații și personaje noi, care să contribuie la reliefarea cu mai multă pregnanță a ideilor artistice. M-a preocupat mult ritmul compoziției cinematografice, fiindcă n-am intenția să dinamizez natațiunea numai prin efecte de montaj, prin spectaculoase tăieturi de foarfecă, prin suspensii gratuite. Comedia implică o disciplină, o organizare precisă a episoadelor. Evident, puteam ciopârți piesa, adăungându-i numai unele scene scrise special, dar am considerat că trebuie să retopesc într-o retortă nouă lumea de imagini a lui Mușatescu – Paul Călinescu, într-un interviu acordat ziarului Cinema, 1964
„Filmul apărut în 1964, la începutul dezghețului din lagărul socialist, depărtarea de planurile Uniunii Sovietică și vârful amnistierii deținuților politici începute în 1962, trebuie să fi fost o satisfacție spumoasă pentru conducerea RSR, denunțând în termeni de comedie, extrași chiar din perioad de „aur” interbelică, inconsistență și corupția partidelor istorice. Nimic de spus din acest punct de vedere, mizele sunt valide, dialogurile savuroase ale lui Mușatescu funcționează în orice vremuri, iar satira prelucrează confruntarea dintre bine și rău din basmul românesc, accesând inconștientul la nivel arhetipal.” – Augustin Cupșa, cinepub.ro
TRIVIA:
- Unul dintre miturile care însoțesc tragedia naufragiului vasului Titanic în nordul Atlanticului din 1912 este că, în timp ce acesta se scufunda, fanfara nu s-a oprit din a cânta valsul care a fost întrerupt de nenorocire. Ca o analogie satirică a societății interbelice în declin, Tudor Mușatescu a inspirat titlul piesei de la pornind de la acest mit.
- „Titanic Vals” este o piesă de teatru a cărei premieră inițială a avut loc pe 21 noiembrie 1932 la Teatrul Național, fiind printre cele mai jucate și apreciate piese de teatru de pe scena românească. Abia în anul 1964, Tudor Mușatescu, în colaborare cu Paul Călinescu au lansat filmul bazat pe piesa de teatru.
- „Titanic Vals” a fost jucată și interpretată atât în spațiul românesc, cât și cel european.
- Comedia în trei acte a lui Tudor Muşatescu a avut ca inspiraţie schiţa „Pălăria”, publicată de dramaturg în 1928, în „Universul literar”. Personajele şi situaţiile creionate aici aveau să capete consistenţă dramatică patru ani mai târziu, când, pe 21 noiembrie 1932, pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti a avut premiera spectacolul Titanic Vals, cu George Calboreanu în rolul lui Spirache. – Ziarul Metropolis
- În Interviul pe care Tudor Mușatescu l-a acordat pentru Ziarul Metropolis, acesta declara: „Am fost întrebat de multe ori dacă personajele din Titanic Vals şi subiectul piesei au existat în realitate sau (au) vreo înrudire directă cu oameni şi fapte petrecute aievea. Da, au existat, şi tot ce se întâmplă în Titanic Vals s-a întâmplat în realitate, şi chiar la Câmpulung.”
REPLICI:
• „Dacă vrei să-mi dai o planetă drăguță, mie să-mi dai una de funcționar la primărie cu leafă mică și familie mare.” – Spiridon (Spirache) Necșulescu (Grigore Vasiliu Birlic)
• „Și te pomenești c-o fi și de clasa întâi, că de mult n-a mai picat nicio bucată de asta…mor numai sărăciile! […] Ce să-i faci, ordinu-i ordin!”
• „Dumnezeu îți spune să faci copii, dar nu-ți spune câți. Asta rămâne la filotimia omului!” – Chirachița (Silvia Fulda)
• „Operați-mi și-o scădere la impozitul pentru camerele cu noaptea. Ce dracu? Doar n-o să sărăcească statul.” – Primarul orașului Câmpulung (Ion Finteșteanu)
• „Da, dar sunt o zână care nu vrea să rămână nemăritată fiindcă Făt Frumos e timid și nu îndrăznește să-i ceară mâna! […] Vii la părinții mei să-mi ceri oficial mâna. Eu ți-o acord de pe acum, mutulică.” – Sarmisegetuza/ Duduia Miza (Coca Andronescu)
• „Nu era mai bine când eram săraci în curticia noastră? Sigur că era mai bine, că era și Gena cu noi!” – Spiridon (Spirache) Necșulescu (Grigore Vasiliu Birlic)
• „Ehe, draga mea, nimic nu-i mai al’dracu pe lumea asta decât norocul altuia!” – Chiriachița (Silvia Fulda)
• „Da, dar am și eu visurile mele, planurile mele, speranțele mele. Păcat că nu se potrivesc cu ale voastre. Am fi fost atât de fericiți. Familia și liniștea în casă sunt cele mai bune lucruri pe care le are omul pe pământ. Dacă v-am supărat ca să-mi ajung scopul, să mă iertați.” – Spiridon (Spirache) Necșulescu (Grigore Vasiliu Birlic)
ARTICOLE:
- Titanic vals – istoriafilmuluiromanesc.ro
- Titanic vals – oneworld.ro
- Titanic vals, ultima operă a unuia dintre părinții filmului românesc – tvri.tvr.ro
- Grigore Vasiliu Birlic și… pălăria de mort – e-theatrum.com
- Paul Călinescu – istoriafilmuluiromanesc.ro







