
Synopsis
Cuvânt înainte: Ecranizarea lui Tudor Giurgiu a unui alt roman contemporan, după „Legături bolnăvicioase” (de Cecilia Ștefănescu). Pentru al patrulea său lungmetraj, regizorul scrie scenariul împreună cu scriitorul mult-apreciatului roman „Apropierea”, Marin Mălaicu-Hondrari.
Regie: Tudor Giurgiu
Distribuție: Mihai Smarandache, Belén Cuesta, Ariadna Gil, Luis Bermejo, Carmen Florescu, Eric Frances, Manuel Bandera, Emilian Oprea, Paul Cimpoieru, Cornel Brad, Valentin Popescu, Fülöp Erzsébet, Adrian Agustin, Gutierrez Canovas, Gonzalo Ruiz Lantero, Alex Dumdaca, Nando Besada, Pedro Hernandez, Jose Manuel Lucas, Alvaro de Arminan, Bogdan Crăciun, Luciano Panaitescu, Robert Zotta, Florentina Tănase, Cristina Păcurar, Liana Sărmășan, Maria Mureșan, Alina Țârcoman-Ochea, Romina Trufan, Anca Govu
Scenariu: Tudor Giurgiu, Marin Mălaicu Hondrari (romanul „Apropierea”)
Producător: Coproducție România-Spania-Republica Chehă; Libra Film / Cercanias AIE / La Claqueta PC / Evolution Films / Tito Clint Movies
Imagine: Marius Panduru
Montaj: José M.G. Moyano, Manuel Terceno
Sunet: Julio de la Rosa
An: 2019
Categorie: Lungmetraj
Gen: Dramă, Romantic
Durată: 113 minute
37,208 – Spectatori Cinepub
SINOPSIS
Adrian este un poet român care ajunge ilegal în Spania în anul 2002. Fără acte, începe să lucreze ca supraveghetor de noapte în magazinul unui localnic, Rafael. Viața lui, însă, va lua o întorsătură când o va întâlni pe Maria, chitaristă într-un grup de jazz.
PREMII
- 2020 – UCIN – Premiul pentru regie „Lucian Pintilie” – Tudor Giurgiu, pentru filmul „Parking”
FESTIVALURI
- 2019 – Semana International de Cine de Valladolid, Spania
- 2020 – Premiile GOPO – Nominalizare pentru cel mai bun film
- 2020 – Premiile GOPO – Nominalizare pentru cea mai bună scenografie
- 2020 – Premiile GOPO – Nominalizare pentru cel mai bun sunet
- 2020 – Premiile GOPO – Nominalizare pentru cel mai bun montaj
- 2020 – Premiile GOPO – Nominalizare pentru cea mai bună imagine
- 2020 – Premiile GOPO – Nominalizare pentru cea mai bună muzică originală
- 2020 – Premiile GOPO – Nominalizare pentru cea mai bună actriță în rol principal
- 2020 – Premiile GOPO – Nominalizare pentru cel mai bun actor în rol principal
APRECIERI CRITICE:
„Se şi poate râde mult la film, umorul bazându-se în special pe glume care ţin de specificul românesc: de la apariţia celebrei plase de rafie, încărcată cu mâncare, până la cea a unor hoţi din… Teleorman. Sigur, există un nivel clişeic al umorului, dar în el se vor regăsi mulţi, căci se ştie, clişeul are o doză destul de mare de adevăr. În fapt, acolo ar fi originea sa.” – Dana Mischie, adevarul.ro
„Realizările cineaştilor în anul 2019 sunt remarcabile şi multe filme au promovat poetici şi estetici cinematografice care au impresionat nu numai juriul, dar şi multe festivaluri cinematografice ale lumii” – Laurențiu Damian (în cadrul Galei UCIN, 2020, despre câștigători)
„Cu riscul de a supralicita, găsesc o reușită în această umplutură, anume inducerea unui efect de distanțare a spectatorului, în special prin opoziția cadrelor mute cu soundtrack-ul aproape omniprezent care îngreunează restul filmului.” – Călin Boto, filmsinframe.com
„Dacă Tudor Giurgiu ar fi luat această romantică figură de scriitor și, riscând s-o demitizeze, ar fi ciocnit-o serios de realitățile mai dure ale vieții de migrant economic în Spania, poate ar fi sărit niște scântei. Dar motivele prezenței lui Adrian în Spania nu sunt economice, ci literar-existențiale.” – Andrei Gorzo, scena9.ro
Unul dintre cele mai mari atuuri ale filmului este, fără îndoială, interpretarea actorilor. Smarandache și Cuesta sunt alegerea perfectă pentru a interpreta rolurile poetului pesimist și al cântăreței înflăcărate, care vor ajunge în curând să împărtășească ecranul într-o simbioză captivantă (ne vin în minte, ca comparație, un crocodil leneș, morocănos, dar binevoitor și pasărea lui preferată, fluierarul). Chimia dintre ei este extrem de captivantă și ar putea chiar să triumfe peste renumita reticență a spectatorilor români de a merge la filmele autohtone. – Ștefan Dobroiu, cineuropa.org
„Filmul nu pare deloc un film românesc. Sigur, la asta contribuie imaginea (foarte bună) a lui MP, cu incadraturi și insistând pe scenografii care duc cu gândul la cinemaul independent american, că referințele românești sunt rare și nu apare aproape nimic din repertoriul standard al identificărilor naționale – e drept că o mică concesie este făcută, și atunci când se bea palincă o spaniolă se îneacă și tușește surprinsă de tăria băuturii. Inclusiv Adrian, personajul principal, nu este proiectat ca un român plecat în Spania, ci este doar un emigrant, care putea fi acolo venit din oricare parte a lumii. Și faptul că este vorbit aproape în întregime în spaniolă, deși trebuie remarcată tușa de naturalism: atunci când Adrian are o „mare problemă”, instantaneu începe să înjure în românește.”– Dan Pleșa, cinepub.ro
TRIVIA:
- „Parking” este cel de-al patrulea lungmetraj realizat de regizorul Tudor Giurgiu. Pe CINEPUB, mai puteți urmări, în regia sa: scurtmetrajele „Audiția”, „Un alt Crăciun”, „Superman, Spiderman sau Batman”, documentarul „Nunți, muzici și casete video” și debutul său în lungmetraj, „Legături bolnăvicioase”.
- Pentru regizorul Tudor Giurgiu, a fost prima dată când a realizat un film în afara României.
- Adaptare cinematografică a romanului „Apropierea”, de Marin Mălaicu-Hondrari, filmul este inspirat de perioada petrecută de autor în Córdoba.
- Romanul lui Marin Mălaicu-Hondrari a fost publicat în 2010 la Editura Cartea Românească și tradus în Spania în 2015, cu titlul Cercanías (Ediciones Traspies), de Elena Borrás.
- Tudor Giurgiu declară, într-un interviu pentru blogul Institutului Cervantes București, că nu și-a dorit să facă „încă” un film dramatic despre condiția imigrantului, nu „și-a propus să demonteze stereotipuri”, ci focus-ul e mai degrabă pe o cu totul altă poveste – una personală.
- Către redactorii aceluiași blog, regizorul își mărturisea atracția pentru sudul Spaniei. E de părere că locuitorii zonei respective sunt destul „asemănători, inclusiv la glume” cu românii.
- Mihai Smarandache a avut o lună timp de pregătire pentru a învăța limba spaniolă.
- Actorii Belén Cuesta, Ariadna Gil, Luis Bermejo sunt nume importante ale cinematografiei spaniole.
- Începutul filmărilor a tot fost amânat din vară până în toamnă, motiv pentru care actorilor le-a fost dificil să să interpreteze scenariul original, în care era plină vară, cu toate că realitatea indica 6-7 grade afară.
- Scriitorul și coscenaristul filmului, Marin Mălaicu-Hondrari povestește: „Tot ce pot spune este că filmul nu seamănă foarte mult cu cartea. Eu şi Tudor Giurgiu, scriind scenariul, ne-am îndepărtat destul de mult de carte. Şi aş vrea să spun că meritul principal pentru scenariu îi aparţine lui Tudor Giurgiu şi când spun merit, mă refer mai ales la faptul că a îmbunătăţit foarte mult primele drafturi pe care i le dădusem eu. Important a fost că amândoi, şi eu, şi Tudor Giurgiu am căzut de acord să păstrăm atmosfera din carte. O atmosferă împărţită între vis şi realitate, între nopţile lui Adrian, un personaj care nu doarme noaptea şi încearcă să doarmă ziua, care ajunge să aibă aproape 300 de nopţi nedormite şi atunci simte cum creierul începe să-i joace feste. Cred că asta a fost foarte important, că am încercat să păstrăm şi să redăm atmosfera din Apropierea, chiar dacă am renunţat la multe dintre personaje şi au apărut personaje sau situaţii noi.”
- Filmul s-a clasat pe locul 5 la box-office-ul românesc din 2019. Filmul a fost vizionat de 14.452 de spectatori și a avut încasări totale de 219.445 de lei.
REPLICI:
• „Eu sunt din Sângeorz-Băi” – Andrian (Mihai Smărăndache)
• „Femeia te ridică, femeia te și coboară.” – Andrian (Mihai Smărăndache)
• „Sunt român. Dar stau în Cordoba.” – Andrian (Mihai Smărăndache)
• „Se zice că în noaptea de Sânziene se deschid cerurile și lumea pământeană vine în contact cu lumea de aici.” – Andrian (Mihai Smărăndache)
• „De ce ai venit în Spania?” – Maria (Belén Cuestas)
• „Și, cum e cu sinucigașii? Care metodă funcționează cel mai bine?” – Maria (Belén Cuestas)
• „Mai e o chestie legată de Sânziene. Dacă la răsăritul soarelui te rostogolești în roua căzută pe iarbă, vei fi și mai frumoasă și drăgăstoasă.” – Andrian (Mihai Smărăndache)
• „Când ești imigrant, devii foarte suspicios. Ai impresia că toată lumea se profită de tine, că lucrezi ca un prost și te plătesc puțin.” – Andrian (Mihai Smărăndache)
• „Nu vreau să mor aici. De fiecare dată când mă sună cineva din România, tresar. O fi murit maică-mea, o fi murit taică-miu?” – Andrian (Mihai Smărăndache)
• „Crezi că dacă o fuți bine rămâne cu tine? Se mărită cu tine și te face bogat?” – Rafael (Luis Bermejo)
ARTICOLE:
- „Parking este o poezie a nopții” / Interviu cu Tudor GIURGIU, regizorul și coscenaristul filmului Parking – blogs.cervantes.es
- „Parking” (Tudor Giurgiu, 2019) – blogdefilm.ro
- Cronică „Parking” în regia lui Tudor Giurgiu, un film în care se impun dragostea, poezia și umorul – adevarul.ro
- „Parking”, de Tudor Giurgiu, deschide cea de-a X-a ediție a Festivalului de film românesc de la Barcelona – jurnalul.ro
- Tudor Giurgiu lansează filmul „Parking”, la Iași, la Zilele Filmului Românesc – europafm.ro
- „Parking”, în regia lui Tudor Giurgiu, proiectat în premieră mondială la Gala de deschidere TIFF 2019 – observatorulcultural.ro
- „Parking”, în regia lui Tudor Giurgiu, după romanul lui Marin Mălaicu-Hondrari, „Apropierea”, în deschiderea TIFF 2019 – adevarul.ro
- „Parking”, în regia lui Tudor Giurgiu, în premieră în Spania – rri.ro
- Director Tudor Giurgiu on Transilvania Film Festival Opening Film ‘Parking’ – variety.com
- Parking – unde kitsch-ul trage pe dreapta – filmsinframe.com
- Mărin Mălaicu-Hondrari: Pe măsură ce ești mai departe de casă ești mai atent la ce se întâmplă cu casa ta – romania.europalibera.org