Moartea Domnului Lăzărescu de Cristi Puiu - CINEPUB

Video & Photo

1 videos 1 photos

Felia de moarte

„Moartea Domnului Lăzărescu”, „un fel de legendă urbană” (Alex Leo Șerban), este un film românesc care reprezintă o dată în istoria cinematografiei românești nu doar pe plan local, cât mai ales internațional. Odată cu „Moartea domnului Lăzărescu” cinema-ul românesc intră definitiv în istoria cinematografiei universale, și încă pe o poziție înaltă. Câștigător, în 2005, al premiului „Un Certain Regard” la Festivalul de Film de la Cannes, filmul regizorului Cristi Puiu rămâne unul dintre acele filme românești care au „șocat” Occidentul, expunând o realitate socială dramatică: sistemul de sănătate bolnav al unei țări postcomuniste din Estul Europei. Odată cu regia și scenariul impecabile, actorii Luminița Gheorghiu, Ion Fiscuteanu, Gabriel Spahiu au interpretat partituri valoroase care i-au adus în atenția publicului și criticii internaționale.

Moartea Domnului Lăzărescu de Cristi Puiu - CINEPUB

Regie: Cristi Puiu
Scenariu: Cristi Puiu și Răzvan Rădulescu
Distribuție: Luminița Gheorghiu, Ion Fiscuteanu, Gabriel Spahiu, Doru Ana, Dana Dogaru, Mimi Brănescu
Producător: Alexandru Munteanu, Anca Puiu, Bobby Păunescu
Imagine: Andrei Butică, Oleg Mutu
Montaj: Dana Bunescu
An: 2009
Categorie: lungmetraj
Gen:  dramă
Durată: 153 minute
Subtitrări: engleză
Teritorii: – 

35,834 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Un bătrân de 63 de ani – domnul Lăzărescu – locuiește într-un apartament de bloc cu cele trei pisici ale sale. Soția lui a murit, iar fiica sa trăiește în Canada. Simțindu-se rău, bătrânul cheamă salvarea. Până la sosirea acesteia, cere ajutorul vecinilor. Consultându-l și suspectând un cancer de colon, medicul decide să-l interneze. La spital intervin alte priorități și bătrânul, care e presupus a fi alcoolic, este dus la alt spital, apoi la altul… Ceea ce părea la început o simplă formalitate – consultarea și supravegherea unui bătrân care a vomat și se plânge de dureri de cap – se transformă într-un coșmar. Pe măsură ce înaintează în noapte, paramedicii conduc prin București, încercând să găsească un spital care să le accepte pacientul, a cărui stare se deteriorează alarmant.

Mai multe detalii

„Un film cinstit (evident, Omul nu poate învinge Moartea), dur şi adevărat” (criticul de film Alex Leo Șerban), „Moartea domnului Lăzărescu” aduce în prim plan un subiect aparent simplu: unui bătrân care trăiește singur i se face rău. Este chemată ambulanța. Procesual, acesta ar trebui să fie finalul călătoriei, dar este doar începutul ei. Periplul domnului Lăzărescu prin spitale capătă o turnură din ce în ce mai gravă pe măsură ce este consultat la mai multe spitale. Din victimă (a bolii), domnul Lăzărescu devine suspect și apoi chiar acuzat. Cu cât se simte mai rău, cu atât devine mai suspect și cu atât mai puțin se poate face pentru el. Medicii și asistentele par niște roboți ai procedurilor și protocoalelor, asta atunci când se opresc cu un minim interes asupra pacientului.

Altminteri, pe lângă condiția materială modestă, domnul Lăzărescu mai are un dezavantaj: vârsta. Într-o societate apăsată de sărăcie, pe un vas care se scufundă, bătrânii sunt poveri de aruncat peste bord, consumatori inutili de resurse. Singura legătură umană care transpare în tot acest purgatoriu prin care este trecut protagonistul este empatia asistentei de pe salvare, excelent interpretată de Luminița Gheorghiu. Tehnica de filmare minimalistă, luminile reci, obiectivitatea seacă a cadrelor taie orice tendință de interpretare în cheie simbolică a ieșirii domnului Lăzărescu din lume (cum ar fi lăsat loc, poate, Mircea Daneliuc) amplificând această mărturie a realului, această declamare de realitate pe care o face, cu acest film românesc, Cristi Puiu.

„Moartea domnului Lăzărescu” a netezit calea altor filme românești spre atenția juriilor internaționale de mare prestigiu fiind de la sine înțeles că nu putea lipsi de pe platforma de filme românești online Cinepub.ro.

Criticii spun:

“Moartea domnului Lăzărescu – de Cristi Puiu – este un mare film. E mare prin intenţiile pe care şi le asumă şi e mare prin felul în care le duce la îndeplinire. E mare prin faptul că ne arată ce voiau să spună naivii ăia care sperau că filmul se va dovedi cea mai importantă dintre arte, cea mai în măsură să cuprindă şi să ilumineze lumea vizibilă – să o facă să se mărturisească. “ ( Andrei Gorzo – www.agenda.liternet.ro )

Moartea domnului Lăzărescu este, într-adevăr, unul dintre cele mai bune filme ale cinematografiei noastre şi printre singurele care exprimă în acelaşi timp o stare de fapt a universului nostru, dar şi profesiune (fermă) de credinţă din partea autorului. Cristi Puiu a ales un subiect care a făcut bună presă: un pensionar purtat cu salvarea pe la mai multe spitale şi părăsit, în ultimă instanţă, pe trotuar, unde şi moare. Pentru Puiu a fost nu un subiect de film jurnalistic sau pseudo-documentar, ci ocazia de a investiga moartea, actul morţii.” (Iulia Blaga – www.aarc.ro )

Replici din film

„Ce-i Romică tată? Tot de la stomac sau s-a mutat la pancreas?”
„Degeaba vrei să pui rimel pe ochi dacă nu știi să vorbești frumos.”
„ Ia uite câta mai fermoaru’ are. N-are treabă. El bea.”
„Hai să-l dăm pe tobogan!”
„Eu te-aș sfătui pe matale să mai subțire cu diagnosticele.”

Premii

  • Un Certain Regard, Festivalul Internațional de Film de la Cannes – Franța, 2005
  • Premiul Juriului Ecumenic, Premiul Special al Juriului, Mențiune Specială, Festivalul Internațional de Film de la Bratislava – Slovacia, 2005
  • Premiul Silver Hugo, Festivalul Internațional de Film de la Chicago – SUA, 2005
  • Premiul „Golden Swan” pentru Cel mai bun actor (Ion Fiscuteanu) și Premiul Special al Juriului, Festivalul Internațional de Film de la Copenhaga – Danemarca, 2005
  • Nominalizare la Premiile Academiei Europene de Film pentru Cel mai bun regizor (Cristi Puiu) și Cel mai bun scenarist (Cristi Puiu și Răzvan Rădulescu) – 2005
  • Mențiune Specială, Festivalul Internațional de Film Independent IndieLisboa – Portugalia, 2005
  • Premiul ICP pentru Cel Mai Bun Film, locul 3 ICP pentru Cel mai bun regizor (Cristi Puiu), Nominalizare pentru Cea mai bună actriță într-un rol secundar (Luminița Gheorghiu) și pentru Cel mai bun actor într-un rol principal (Ion Fiscuteanu), Indiewire Critics’ Poll – 2006
  • Nominalizare pentru Cel mai bun film străin al anului, London Critics Circle Film Awards – Marea Britanie, 2007
  • Premiul LAFCA pentru Cea mai bună actriță într-un rol secundar (Luminița Gheorghiu), Premiile Asociației Criticilor de Film de la Los Angeles – SUA, 2006
  • Premiul Internațional „Amnesty” și Premiul „Propeller of Motovun”, Festivalul de Film de la Motovun – Croația, 2005
  • Premiul pentru Cel mai bun film și Cea mai bună actriță, Mențiune Specială, Festivalul Internațional de Film de la Namur – Belgia, 2005
  • Locul 2 – Premiul NSFC, Premiile Societății Naționale a Criticilor de Film – SUA, 2007
  • Locul 3 – NYFCC Award, Premiile Criticilor de Film din New York – SUA, 2006
  • Premiul Criticilor de Film din Norvegia, Festivalul Internațional de Film din Norvegia – Norvegia, 2005
  • Premiul FIPRESCI pentru Cel mai bun actor (Ion Fiscuteanu), Festivalul Internațional de Film din Palm Springs – SUA, 2006
  • Cel mai bun film, Festivalul Internațional de Film de la Reykjavik – Islanda, 2005
  • Mențiune Specială, Premiul Special al Juriului, Festivalul de Film „Black Nights” de la Tallinn – Estonia, 2005
  • Premiul Publicului, Cel mai bun regizor, Cea mai bună actriță, Cel mai bun actor, Cel mai bun film românesc, Premiul FIPRESCI, Festivalul Internațional de Film Transilvania – România, 2005
  • „Premiul Trieste”, Festivalul de Film de la Trieste – Italia, 2006

Articole din presă