
Synopsis
Cuvânt înainte: „Lovind o pasăre de pradă” funcționează, în plan narativ, ca un soi de continuare, plasată în mediul urban de această dată, pentru „O lacrimă de fată” (1980), marele succes de critică al carierei regizorale a cineastului Iosif Demian. – Andrei Rus, cinepub.ro
Regie: Iosif Demian
Scenariu: Petre Sălcudeanu
Distribuție: George Negoescu, Dorel Vişan, Ioana Bulcă, Petre Simionescu, Camelia Zorlescu
Producător: Cornel Cristian
Imagine: Alexandru David
Montaj: Floarea Dinu, Anca Mustață
Sunet: Vasile Luca
Muzică: Erika Józsa, Károly Horváth
An: 1983
Categorie: Lungmetraj
Gen: Dramă, Crimă
Durată: 103 minute
39,565 – Spectatori Cinepub
SINOPSIS
La autopsia cadavrului unei fete decedate se constată că victima murise cu mult înainte de accident. Preluând cazul, „Bunicul” și ajutorul său, Panaitescu, descoperă că autorul falsului accident este șantajat de către indivizi puși pe căpătuială.
PREMII:
- 1983 – Festivalul de film de la Costinești – Premiul pentru regie (Iosif Demian)
- 1983 – Festivalul de film de la Costinești – Diplomă de onoare (Vasile Luca)
APRECIERI CRITICE:
„O poveste (un policier cum încercă un prezentator să-I definească spre deosebire de «film poliţist», ca şi când neologismul ar defini un alt gen artistic!) — cu urmăriţi şi urmăritori, se înscrie într-un gen care îşi are legi riguroase. Oricum ai conduce naraţiunea, când ea porneşte de la premisa unor delincvenţe şi dezvăluie depistarea celor ce le-au săvârşit, condițiile și întinderea faptelor, culegând probe şi identificând făptaşi, obligaţia povestitorului este să facă jocul în respectul condiţiilor de gen: adică să descurce situaţiile (aici talentul îl ajută să facă acest lucru mai spectaculos, mai captivant, mai convingător) şi în final să dea satisfacţie spectatorului al cărui instinct moral şi legitima lui curiozitate de spectator cer ca nelegiuirile să fie penalizate. Asta este happy-end-ul în materie de film poliţist sau de gen, dacă preferaţi să ocolim noţiunea.” – Mircea Alexandrescu, revista „Cinema” nr. 11, noiembrie 1983
„E drept că în locul unei acţiuni povestită captivant şi spectaculos, realizatorul pare să fi preferat exerciţiul de a schiţa câteva portrete.” – Mircea Alexandrescu, revista „Cinema” nr. 11, noiembrie 1983
„Film poliţist? Nu, căci intenția ar fi probabil ca toate legile genului să fie transgresate, pulverizate. Nu film polițist ci antipoliţist, nu în limitele genului, ci împotriva lor. Bine, dar operaţiunea de pulverizare nu duce la un alt gen ci doar la haotizarea unui univers deja constituit. Dacă nu vrei să te manifestezi într-un anume gen, de ce nu optezi pentru altul? Sau dacă vrei să creezi un gen nou, atunci trebuie ca noul gen pe care încerci să-l constitui să poată fi definit iar povestea narată în noua modalitate să poată fi urmărită, înțeleasă.” – Mircea Alexandrescu, revista „Cinema” nr. 11, noiembrie 1983
„E o constantă a întregii opere a lui Demian această tendință de a construi comunități care – oricât de schematic și neofertant ar fi, la prima vedere, scenariul filmelor respective (cum e și cazul celor două texte scrise de Sălcudeanu), ele relativizează și ambiguizează raportul la un așa-zis «adevăr» unic și, mai ales, la o așa-zisă «realitate»”. – Andrei Rus, cinepub.ro
„Pentru regizorul Iosif Demian sunt mai importanți oamenii, cu toate paradoxurile și idiosincrazille lor, decât funcțiile pe care la au în economia unei convenții cinematografice. Deși parti-pris-ul stilistic e întotdeauna coerent, pronunțat și la vedere în filmele sale, personajele trag de limitările inerente unor construcții clar stabilite, în bătălii continue între spontan/ imprevizibil și articulat/ premeditat.” – Andrei Rus, cinepub.ro
„Nu mă voi hazarda, până nu voi avea ocazia să îl văd și într-o proiecție la cinema, să afirm răspicat și fără niciun dubiu că «Lovind o pasăre de pradă» e unul dintre cele mai iconoclaste și inclasabile filme românești pe care le-am văzut până acum. Dar sunt aproape sigur de asta.” – Andrei Rus, cinepub.ro
TRIVIA:
- Filmul este ecranizarea lui Iosif Demian a romanului lui Petru Sălcudeanu, „Bunicul şi o biată cinste”.
- Regizorul a realizat această producție înainte de a părăsi, în 1985, România pentru Australia, unde a ocupat postul de șef al Departamentului de imagine la Australian Film School.
- Despre plecarea de pe continent el declara, într-un interviu oferit criticului de film Dana Duma pentru Revista „Film”: „Am emigrat în 1985, când nu prea mai aveam şanse să fac film. Aflasem cu doi ani înainte că sunt pe «o listă neagră», aşa că am ales riscul de a pleca. În plus, soţia mea, Erika, nu mai avea emisiunea în limba maghiară de la televiziune, fusese mutată la radio, unde perspectiva nu era mai bună, li se sugera să-şi caute alte slujbe. Ştiam că, dintre cei plecaţi, Radu Gabrea reuşise, dar Mihai Iacob şi Dan Nuţu, nu. Nici Veroiu, la Paris, nu reuşise să facă film, era profesor la un atelier audiovizual pentru tineri. Ştiam că în străinătate nu mă aşteaptă uşi deschise, nu am plecat de la ideea de a-mi continua cariera. A fost bine că eram cu Erika şi o luam de la capăt împreună. Dar am avut noroc şi am fost bine primiţi în Australia.” (I.D.)
- Filmul a fost vizionat de 1.191.333 de spectatori în cinematografele din România, după cum atestă o situație a numărului de spectatori înregistrat de filmele românești de la data premierei și până la data de 31 decembrie 2014 alcătuită de Centrul Național al Cinematografiei.
- Dintre filmele regizate de Iosif Demian, puteți urmări pe cinepub.ro lungmetrajele „Rondul de noapte” (2022), „Baloane de curcubeu” (1982), „O lacrimă de fată” (1980) și documentarul „Memoria de piatră” (2010).
REPLICI:
• „Am vrut să o salvez…” – Dr. Dimitriu (Petre Simionescu)
• „Autorul accidentului e de profesie chirurg. A încercat să saleze fata, ducând-o la spital. A anunțat și miliția.” – Alexiu (Dorin Dron)
• „Mi-aș dori ca acest caz să devină un caz palpitant.” – „Bunicul” (George Negoescu)
• „Unul dintre noi se ocupă de victimă, celălalt de făptaș.” – Panaitescu (Dorel Vișan)
• „Toată familia noastră a fost blestemată. Numai unul a murit de moarte bună.” – Vasilica Tulcea, mătușa Cameliei
• „Celui care-a omorât-o, dacă-i cer 10.000 lei despăgubire, are să mi-i dea? M-aș înscrie la un apartament de două camere.” – Vasilica Tulcea, mătușa Cameliei (Ioana Bulcă)
• „Părea o fată cuminte.” – „Bunicul” (George Negoescu)
• „Sunt și eu femeie. În noaptea aceea trebuia să vină la mine un prieten. Am trimis-o să doarmă la o clientă de-a mea.” – Vasilica Tulcea, mătușa Cameliei (Ioana Bulcă)
• „Auzi, cucoană! Te dau pe mâna miliției!” – Dr. Dimitriu (Petre Simionescu)
• „Să meargă un bărbat la o femeie e îngăduit. Dar să vină mai multe femei la același bărbat, e imoral.” – Gheorghiță Fodor (Radu Ițcuș)
• „Cine te-a pus să vii la mine dacă știai că ești urmărită?” – Gheorghiță Fodor (Radu Ițcuș)
• „Am serioase îndoieli că dumneavoastră ați omorât fata aceea.” – Dr. Dimitriu (Petre Simionescu)
• „Aș fi putut evita accidentul dacă fata aia nu ar fi vrut cu orice preț să moară.” – „Bunicul” (George Negoescu)
• „Fodor mi-a zis că nu nă ia de nevastă fără 100.000.” – Vasilica Tulcea, mătușa Cameliei (Ioana Bulcă)
ARTICOLE:
- „Lovind o pasăre de pradă” de Iosif Demian, la Cineclub Film – aarc.ro
- „Lovind o pasăre de pradă” – cronică de film – aarc.ro
- „Lovind o pasăre de pradă” – tvr.ro
- ,,Din culisele cinematografiei”. Cum a ajuns regizorul Iosif Demian la Cannes îmbrăcat într-un frac ,,ciuruit” de gloanțele Comisarului Miclovan – adevarul.ro
- Iosif Demian – istoriafilmuluiromanesc.ro
- TIFF 2017. Iosif Demian: „Săli de cinema ar trebui să existe peste tot: și în gări” – pressone.ro







