Synopsis

Cuvânt înainte: „Ilustrate cu flori de câmp” (1975, r. Andrei Blaier) e singurul film realizat în perioada socialist în care subiectul avortului e abordat frontal.

Ilustrate cu flori de camp - film drama de Andrei Blaier - online pe CINEPUB

Regie: Andrei Blaier
Distribuție: Draga Olteanu Matei, Eliza Petrăchescu, Carmen Galin, Elena Albu, Dan Nuțu, Gheorghe Dinică, Ana Ciclovan, George Mihăiță, Paul Ioachim, Constantin Florescu, Dumitru Chesa, George Negoescu, Marcel Gingulescu, Gheorghe Tomescu, Jana Gorea, Petre Gheorghiu-Goe, Traian Petruț, Haralambie Polizu, Traian Danceanu, Eugen Mandric, Astra Dan, Petre Vasilescu, Dumitru Onofrei
Scenariu: Andrei Blaier
Producător: Sidonia Caracas
Imagine: Dinu Tănase
Montaj: Maria Neagu
Sunet: Nicolae Ciolca
Muzică: Radu Șerban
An: 1975
Categorie: Lungmetraj
Gen: Dramă, romantic
Durată: 90 minute

13,385 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Laura (Carmen Galin) ajunge dintr-un orășel de pe malul Dunării pentru a scăpa de o sarcină nedorită. Ea se adresează Irinei (Elena Albu) și a mamei acesteia (Eliza Petrăchescu) pentru un avort provocat în urma căruia moare. Copleșită de o vină care nu-i aparținea, Irina se sinucide.

FESTIVALURI:

  • 1975 – ACIN – Premiu pentru imagine (Dinu Tănase)
  • 1975 – ACIN – Premiu pentru regie (Andrei Blaier)
  • 1975 – ACIN – Premiu pentru interpretare feminină (Draga Olteanu Matei)
  • 1975 – ACIN – Premiu pentru interpretare masculină (Gheorghe Dinică)
  • 1975 – ACIN – Premiu pentru costume (Ileana Oroveanu)

APRECIERI CRITICE:

„Prin «Ilustrate cu flori de câmp» (februarie 1975), regizorul îşi câştigă faima de «cineast al actualităţii», pelicula având o semnificaţie suplimentară în creaţia lui Andrei Blaier, fiind primul său film de autor. Regizorul îşi schimbă şi unghiul de vedere în prospectarea realităţii apropiindu-se de fapte cotidiene cu mai mare impact social, vădind un acuzat simţ civic, cetăţenesc. Experienţa tragică de viaţă pe care o parcurge tânăra eroină (interpretată cu discreţie de Carmen Galin), este rezultanta unor practici şi mentalităţi anacronice, reflexul unei atitudini de dispreţ şi de sfidare faţă de valorile morale. În ciuda titlului său poetic, filmul lui Andrei Blaier este un «insectar» în care sunt fixate tipuri şi ticuri nocive, cărora actori de clasă ca Draga Olteanu Matei, Eliza Petrăchescu, Gheorghe Dinică le conferă o autenticitate teribilă, înfricoşătoare, pentru că ajung să se confunde cu personaje reale ale mahalalei noastre, cea de toate zilele. În această lume odioasă, personajul pur, delicat, desenat cu sinceritate şi graţie de Elena Albu, pare o fiinţă ireală. Operatorul Dinu Tănase, ceilalţi colaboratori ai echipei de filmare – compozitorul Radu Şerban, scenograful Vasile Rotaru, autoarea costumelor Ileana Oroveanu –, alţi actori din distribuţie (Dan Nuţu, Ana Ciclovan, George Mihăiţă, Paul Ioachim, Constantin Florescu) contribuie, fiecare în felul lui, alături de Andrei Blaier, la reuşita unui film cu preţioase însemne realiste şi cu limpezi finalităţi satirice.”Călin Căliman, „Istoria filmului românesc”, ediţia a III-a, 2017

„Blaier surprinde, în 1975, cu capodopera vieţii sale, «Ilustrate cu flori de câmp». Ca de obicei, el se precipită să abordeze o comandă politică oficială. Dar conjunctura impusă în strategia comunistă de control al natalităţii e transformată, în mod misterios, într-o poveste simplă, dramatic de simplă, a două vieţi frânte, brutal şi stupid, la început de drum, de un avort clandestin.”Tudor Caranfil, „Dicţionar subiectiv al realizatorilor filmului românesc”, 2013

„Blaier dovedește un adevărat simț antropologic în a surprinde o întreagă microsocietate de mahala, cu personaje variate, de la gestionarul de magazin alimentar – Gheorghe Dinică jucând rolul său obișnuit de canalie sentimentală – , la profesorul cherchelit, la taximetristul agitat, la mirele aiurit și nu în ultimul rând, la matroana voluptoasă, o formidabilă Draga Olteanu-Matei într-una dintre cele mai reușite interpretări din cinematografia românească. „Moașa” Titina este o femeie între două vârste care acaparează scena indiferent de situație, ușor cabotină, manipulatoare, cu un bigotism de fațadă, jonglând cu dexteritate retorică între diferite maxime religioase și invocări de sfinți ortodocși, cinică, dar posedând și un anume realism mundan.”Bogdan Jitea, iiccmer.ro

„Acțiunea din «Ilustrate cu flori de câmp» e construită ca un pivot în jurul decesului Laurei plasat, de altfel, chiar la mijlocul filmului. Prima parte se concentrează pe neliniștea premonitorie a Irinei pe fondul unei zile jubilare. Cea de-a doua parte o fixează în continuare pe Irina; doar că, de data aceasta, ca ființă morală, auto-flagelantă, în contrast cu restul, care fie nu bănuiește nimic, fie încearcă să ascundă cu orice preț adevărul.”Emil Vasilache, cinepub.ro

„Nunta desfășurată în paralel cu moartea Laurei e un device asemănător mascării zgomotului de pușcă sub focul de artificii. Suspansul e întețit de întrepătrunderea dintre cele două planuri, la care prietenul Irinei, Victor, participă în mod activ. Odată cu decesul, corpul Laurei devine materie concretă a tragicului, dar și a pericolului iminent al consecințelor ce au să se abată asupra vinovatelor. Doar că partea de investigație, din ce în ce mai apăsată spre finalul filmului, nu se împlinește până la capăt. O felie din viața unei mici comunități și a unei nou-venite care le traversează spațiul se termină într-un registru discordant.”Emil Vasilache, cinepub.ro

TRIVIA:

  • Înainte ca filmul lui Cristian Mungiu, „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” să facă furori și să ia un premiu la Cannes, Andrei Blaier a realizat „Ilustrate cu flori de câmp”, ambele având ca subiect similar tragediile provocate de avorturile clandestine care au proliferat în urma intrării în vigoare a Decretului nr. 770 din 1 octombrie 1966 care interzicea, cu câteva excepții, întreruperile de sarcini.
  • Pentru a trece barierele cenzurii scenaristul și regizorul Andrei Blaier a fost obligat să dea filmului un mesaj ideologic clar pe linia anti-avort a perioadei, și să îngroașe până la ridicol personajele negative.
  • Deși era deja la al optulea film, publicul a cunoscut-o mai bine pe Carmen Galin prin rolul Laurei.
  • Filmul a fost văzut în România de 2,1 milioane de spectatori.

REPLICI:

 • „Eu mor după călătorii. Să trimit vederi de peste tot. (…) Câteodată ajung târziu acasă și după aceea, când le primesc tot eu, e grozav!” – Laura (Carmen Galin)
• „Nu fi așa curioasă, că ai să rămâi nemăritată.” – Laura (Carmen Galin)
• „Nici pe mine nu mă dă banii afară din casă.” – Taximetrist (Constantin Florescu)
• „Nu întreba prea multe, că îmbătrânești repede.” – moașa Titina (Draga Olteanu Matei)
• „Tu ca să iei bani, ești în stare de orice.” – Irina (Elena Albu)
• „Când o fi mai rău, să ne fie ca acuma!” – moașa Titina (Draga Olteanu Matei)
• „N-o să-mi pierd noaptea la nunți cu toți învățătorii! Șapte discursuri și-o sarma!” – Marin (Gheorghe Dinică)
• „Dă-l dracu de cadou! Nu m-a făcut pe mine o pungă de loz în plic!” – Marin (Gheorghe Dinică)
• „E vorba de ce promite omul când e om.” – Marin (Gheorghe Dinică)
• „Laura n-o să renunțe la copil. (…) Transmiteți-i salutări soției și noapte bună!” – Irina (Elena Albu)
• „Al dracu derbedei! Nu le trebuia plozi!” – moașa Titina (Draga Olteanu Matei)
• „Toți o apă și-un pământ!” – moașa Titina (Draga Olteanu Matei)
• „Ai pus prea mult, nenorocito. Toată sticla ai pus-o.” – moașa Titina (Draga Olteanu Matei)
• „Eu mă duc să-mi pun ștreangul de gât.” – Niculina (Eliza Petrăchescu)
• „De ce o lăsați să umble singură pe stradă la ora asta fără buletin? Și fără un scop în viață sau… ceva?” – Milițianul (Dumitru Chesa)
• „Doar n-o să punem un milițian pentru fiecare tânără, s-o conducă noaptea acasă!” – Milițianul (Dumitru Chesa)
• „Mergem la coafor, ce ne pasă!” – Marin (Gheorghe Dinică)

ARTICOLE:

  • Andrei Blaier – Ilustrate cu flori… nemuritoare – cinemagia.ro
  • Ilustrate cu flori de câmp (1975) – iiccmer.ro
  • Ilustrate cu flori de câmp – istoriafilmului.ro
  • Ilustrate cu flori de câmp, duminică seara la TVR2 – tvr.ro
  • Ilustrate cu flori de câmp de Andrei Blaier la primul Cineclub FILM al anului – hotnews.ro
  • Filmul comunist care acuza indirect sistemul de moartrea femeilor obligate să facă avort – adevarul.ro
  • Ilustrate cu flori de câmp sau avortul în România comunistă – evenimentulistoric.ro
SUSȚINE CINEPUB!
NEWSLETTER CINEPUB
DONEAZĂ
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna, prietene! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
DONAȚIE LUNARĂ
Doresc să mă abonez
DONAȚIE SINGULARĂ
10 RON
25 RON
50 RON
250 RON
100 RON
SUSȚINE CINEPUB!
DONEAZĂ
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna, prietene! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
DONAȚIE LUNARĂ
DONAȚIE SINGULARĂ
10 RON
25 RON
50 RON
250 RON
100 RON