Synopsis
Un film care nu vorbește doar despre diferențe de clasă, cât și (mai ales) despre șubrezirea iminentă a omului îndreptându-se spre moarte. Ca subiect și gen, „Gioconda fără surâs” ar putea intra într-o secțiune paralelă de road movie, una profund lirică și meditativă. Direcțiile și categoriile filmului sunt clare, subliniate cu markerul: burghezia înseamnă inadecvare, falsitate, insucces, lipsă de acțiune, procrastinare, omul care „merge într-o direcție cu capul întors în cealaltă”, imposibil în acțiunile sale.
Regie: Malvina Urşianu
Scenariu: Malvina Urşianu
Distribuție: Silvia Popovici, Ion Marinescu, Gheorghe Cozorici, Lucia Mureșan, Nicolae Radu, Maria Cumbari, Florian Pittiș, Costel Rădulescu, Eugenia Eftimie, Rodica Popescu Bitănescu, Dorin Dron, Adrian Moraru, Peter Paulhoffer, Ion Niciu, Camelia Zorlescu.
Producător: Dumitru Tofan, D. Solomon, Studioul Cinematografic București
Imagine: Nicolae Girardi
Montaj: Lucia Anton
Sunet: Oscar Coman
Muzică: Richard Oschanitzky
An: 1967
Categorie: Lungmetraj
Gen: Dramă, Romantic
Durată: 96 minute
23,891 – Spectatori Cinepub
SINOPSIS
Trei foşti colegi şi prieteni, o femeie şi doi bărbaţi care au iubit-o, toţi cu un statut social bine consolidat, se revăd după mulţi ani de la despărţire, fiecare ducând cu sine frământări interioare, realizări, eşecuri, iubiri, visuri neîmplinite.
APRECIERI CRITICE:
„Este un film despre un eşec. Un eşec individual al unui personaj aparent deplin realizat şi triumfător pe plan social.” – Radu Gabrea, în aarc.ro
„Este un film despre dorul de dragoste, de fericire, de împlinire.” – Silvia Popovici în aarc.ro
„Cei doi eroi ai dramei – cărora actorii Silvia Popovici şi Ion Marinescu le desenează portrete durabile, (…) înţeleg abia prea târziu că sentimentele erodate nu suportă niciun fel de reconsiderare şi că, în aceste condiţii, continuarea însingurării este inevitabilă” – Călin Căliman, în istoriafilmuluiromanesc.ro
TRIVIA:
- „Gioconda fără surâs” este debutul în lungmetraj al Malvinei Urșianu (1967).
- Regizoarea a fost intens interogată de autoritățile vremii, fiind acuzată de „sabotaj ideologic și anticomunism”, urmând să fie eliminată din cinematografie timp de 8 ani.
- Filmul „O noapte furtunoasă” (1943) a lui Jean Georgescu este cel care a determinat-o să aspire la a fi regizor, un gând ce părea utopic pentru o femeie la vremea respectivă.
- Malvina Urșianu a urmat cursul experimental de cinematografie al regizorului Jean Georgescu. Conform spuselor ei, nu oricine se putea bucura de acest privilegiu, ci doar aceia care „prezentau o situație impecabilă din punct de vedere moral”.
- Filmul a fost vizionat de 543.127 de spectatori în cinematografele din România (conform unei situații a numărului de spectatori înregistrat de filmele românești de la data premierei și până la data de 31 decembrie 2014, alcătuită de Centrul Național al Cinematografiei).
REPLICI:
„Am vârsta la care reacțiile sufletești îmi apar tot atât de clar ca și cele chimice.” – Irina (Silvia Popovici)
„Am asanat totul. Și în jurul meu e crom și sticlă.” – Irina (Silvia Popovici)
„Revoluția e o femeie fără surâs, domnișoară.” – Caius Bengescu (Ion Marinescu)
„Fiecare epocă are formula ei specifică de Romeo și Julieta.” – Caius Bengescu (Ion Marinescu)
„Ca și un chirurg, un scriitor nu face disecție pe o ființă dragă.” – Caius Bengescu (Ion Marinescu)
ARTICOLE:
- Teatru și filme românești: „Gioconda fără surâs”, 2023 – agerpres.ro
- S-a stins din viață regizoarea Malvina Urșianu, 2015 – cinemagia.ro
Proiect cu opere din patrimoniul cinematografic național, finanțat de Centrul Național al Cinematografiei.
Mulțumiri speciale se cuvin Uniunii Cineaștilor din România și Arhivei Naționale de Film.