Synopsis

Cuvânt înainte: Figurile arhetipale ale Unificatorului națiunii române se combină la nesfârșit. La poli opuși, ei sunt Burebista și Ceaușescu, deopotrivă Conducători ai unui stat unitar, centralizat, independent și nealiniat, în fapt o Românie eternă. – Bogdan Jitea, cinepub.ro

Epopeea Nationala Cinematografica (2011) de Bogdan Jitea - film documentar online pe CINEPUB

Regie: Bogdan Jitea
Scenariu: Bogdan Jitea
Distribuție: Adrian Cioroianu, Sergiu Nicolaescu, Victor Rebengiuc, Cristian Tudor Popescu, Valerian Sava, Constantin Vaeni, Liviu Tofan
Producător: Institutul Român de Istorie Recentă
Imagine: Andrei Lascu
Montaj: Andrei Lascu
Sunet: Andrei Lascu
Muzică: Sarmalele reci
An: 2011
Categorie: Lungmetraj
Gen: Documentar
Durată: 59 minute

5,227 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Documentarul tratează problematica filmului istoric din perioada regimului Ceaușescu, o comandă politică pentru care s-au mobilizat resurse materiale și umane uriașe și care a reprezentat un redutabil instrument propagandistic.

DECLARAȚIE REGIZORALĂ

„Mitologia socio-economică a primelor decenii a regimului comunist a fost substituită de o mitologie națională dominată de un panteon laic de personalități istorico-mitice. Filmul istoric se situează în această direcție, întreaga putere de seducție a cinematografiei servind ilustrării discursului istoriografic oficial al Partidului-Stat personalizat de Conducatorul său. Am căutat să surprindem în filmul nostru principalele teme care animă acest program cinematografic.”Bogdan-Alexandru Jitea

APRECIERI CRITICE:

„Filmul istoric este trasat ca direcție prioritară a cinematografiei în referatul care însoțește lucrările primei ședințe a Comisiei ideologice care a avut loc pe 23 mai 1968. Documentul se referă la o primă categorie de filme care vor constitui „epopeea”, anume superproducțiile istorice, marcate de o reconstituire muzeistică a trecutului. În acest sens, cineaștii trebuie să devină „istoriografi cinematografici pasionați”, care au datoria să încarce trecutul cu semnificații politice contemporane. Scopul lor este acela de a ilustra istoria națională în «imagini cinematografice», astfel încât să se realizeze «o frescă amplă și cât mai elocventă, mai coerentă, a destinului istoric al națiunii române, în armonioasă și solidară conviețuire cu naționalitățile conlocuitoare, strâns legate de aceleași idealuri ale construcției și propășirii patriei socialiste».Bogdan Jitea, cinepub.ro

„În ceea ce mă privește, consider că «epopeea națională cinematografică» reprezintă o comandă politică cu scopul de a recupera valorile istoriei naționale în interesul propagandistic al regimului.”Bogdan Jitea, cinepub.ro

„Genul filmului istoric, conceput ca act de cultură şi şcoală de patriotism, devine aproape o specialitate şi o vocaţie a cinematografiei noastre.”Constantin Pivniceru, revista „Cinema”, nr. 12, an XV, 1987, p. 12-13

„Filmul politic nu e cel care discută politica, ci care te obligă pe tine, spectator, să vezi lumea în termeni politici”. – Dinu Kivu, revista „Cinema”, nr. 2, an XII, 1974, p. 26-27

Judecând mai mult filmele de după 1960, Manuela Gheorghiu face, într-o analiză a evoluţiei filmului istoric românesc din 1976, distincția între două subgenuri ale filmelor Epopeii Naționale: „1) filme evocând trecutul mai mult sau mai puţin îndepărtat de perioada instaurării comunismului și 2) filme referitoare la istoria recentă – războaiele mondiale, mişcarea muncitorească, P.C.R. în ilegalitate, lupta antifascistă, momentul 23 august 1944, perioada postbelică.”Bogdan Jitea, limbaromana.md

„Filmul care inaugurează oficial noua direcție este «Tudor» (regia Lucian Bratu, scenariul Mihnea Gheorghiu, 1963), realizat în perioada finală a regimului Dej și recuperat ulterior de cinematografia ceaușistă pentru a fi încadrat în proiectul epopeii. Până la «Tudor», cinematografia românească era lipsită de filme istorice, în disonanță absolută cu ce se petrecea în celelalte democrații populare, semn al repudierii totale a valorilor naționale ce caracterizează prima etapă a comunismului românesc.”Bogdan Jitea, cinepub.ro

Pentru criticul de film Ion Cantacuzino (în „Aspecte ale tematicii filmelor de ficţiune româneşti”, nr. 1/1976, p. 51.) însă, această împărţire nu prezintă importanţă metodologică. Pe lângă «Tudor», «Dacii», «Columna» şi «Mihai Viteazul», autorul include în ciclul epopeii naţionale cinematografice şi «Neamul Şoimăreştilor» – «o peliculă de aventuri pe fond istoric» – şi, prin extensie, seria «Haiducilor». De asemenea, tot în acest gen de filme sunt încadrate şi producţiile care surprind „momentele de răscruce ale istoriei politice şi sociale, în care a avut un rol preponderent acţiunea Partidului Comunist în ilegalitate”.Bogdan Jitea, limbaromana.md

„În ceea ce priveşte analiza noastră, consider că epopeea naţională cinematografică reprezintă o comandă politică cu sensul de a recupera, în interesul propagandistic al regimului, valorile istoriei naţionale. Filmele grupate în acest proiect au pretenţia de a deveni adevărate documente vizuale, care să ilustreze tezele oficiale. Într-o manieră deterministă specifică discursului politic de factură marxist-leninistă, epopeea naţională cinematografică are datoria să explice evoluţiile din prezentul socialist şi să anunţe victoria totală a comunismului. Personal prefer clasificarea restrânsă oferită de Manuela Gheorghiu. Într-adevăr, numai filmele din prima categorie au pretenţia de a reconstitui veridic trecutul. Pentru evocarea luptei clasei muncitoare ne frapează că majoritatea personajelor şi situaţiilor sunt fictive.”Bogdan Jitea, limbaromana.md

TRIVIA:

  • Născut în 1982, Bogdan Jitea este doctor în istorie al Universităţii din Bucureşti, cu o teză susţinută în 2012, coordonată de istoricul Lucian Boia. Este specialist în istoria cinematografiei, propaganda vizuală în regimurile totalitare şi politicile culturale ceauşiste.
  • De asemenea, este autor al rubricii „Cinecomunism”, pe pagina web a Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, în care analizează principalelor filme ale regimului comunist.
  • În 2012 a debutat în volum cu „Cinema în RSR. Conformism şi disidenţă în industria ceauşistă de film” (Polirom), o carte dezvoltată din teza de doctorat. Bogdan Jitea face o analiză a mecanismelor de control, a Epopeii Naţionale Cinematografice şi a filmelor de actualitate, dar şi a câtorva forme de rezistenţă în cinematografia din perioada lui Nicolae Ceauşescu. (Ionuț Mareș, filmsinframe.ro)
  • Primul sâmbure al acestei idei din care s-a dezvoltat lucrarea sa de doctorat și, ulterior, volumul, a fost în anul al treilea de facultate, când Bogdan și-a ales ca temă de licență, pasionat de cinema fiind, imaginea conducătorului în filmele istorice. În timpul cercetării pentru doctorat însă, a mutat accentul pe „organizarea instituţională a cinematografiei ceauşiste, pe mecanismele care făceau să funcţioneze industria ceauşistă de film” (Bogdan Jitea)
  • Într-un interviu pentru Films in Frame oferit lui Ionuț Mareș, Bogdan Jitea declara că, deși era cercetător în cadrul Arhivei Naționale de Film, accesul la arhive a fost destul de dificil. La dosarele de producție a ajuns greu, apoi nu a fost lăsat să le fotografieze.
  • Andrei Lascu, operatorul filmului, a semnat imaginea și a unor documentare realizate de Marius Oprea și de Nicolae Mărgineanu.
  • Alături de Bogdan Jitea, la documentare a lucrat și istoricul Dumitru Lăcătușu.
  • Într-un articol pentru „Limba Română – revistă de știință și cultură”, Bogdan Jitea remarcă că, potrivit indicaţiilor Congresului al IX-lea al P.C.R. din iulie 1965, cincinalul Consiliului cinematografic prevedea realizarea unui număr important de filme incluse în epopeea naţională, cu tematică diversă: „momentul formării poporului român, luptele conduse de marii voievozi ai ţării pentru neatârnare, bătăliile pentru libertate socială şi unitate naţională, marile figuri ale culturii româneşti, lupta eroică a clasei muncitoare şi a partidului său pentru eliberarea patriei şi a poporului, pentru socialism” („Epopeea Națională”, în „Cinema”, nr. 8, an IV, 1966, p. 2).
  • Într-un raport prezentat de Comisia ideologică a C.C. al P.C.R. – condusă de Paul-Niculescu Mizil – spre dezbatere în 1968, apare mult mai clară intenţia Partidului-Stat de a utiliza filmul istoric în sensul difuzării tezelor ideologice ale naţional-comunismului. Conform recomandărilor raportului, cineaştii trebuie să interpreteze, nu să nareze faptele istorice, în spiritul contemporaneităţii. Cineaştii devin astfel „istoriografi cinematografici”, iar trecutul e interpretat conform grilei marxism-leninismului edulcorată de noile accente naţionaliste. Filmul istoric e definit prin caracterul de „evocare a luptei maselor populare pentru libertate socială şi naţională, a luptei clasei muncitoare, condusă de comunişti, împotriva exploatării şi fascismului, pentru eliberarea ţării, pentru construcţia socialismului” (Bogdan Jitea, limbaromana.md).

REPLICI:

• „Eu sunt un patriot. Dar nu făcut. Așa m-am născut.” – Sergiu Nicolaescu (regizor)
• „Dej a trimis o serie de oameni în Occident. A strâns relațiile cu Statele Unite – economice. Au venit specialiști. Toate acestea se înscriau în îndepărtarea de Kremlin. În aceste măsuri se înscrie și Epopeea națională cinematografică.” – Cristian Tudor Popescu (critic de film)
• „«Dacii», de pildă, este poate filmul cel mai puțin infestat de propagandă dintre toate.” – Cristian Tudor Popescu (critic de film)
• „Filmele mele le vedea Ceaușescu. El și Maurer, președintele consiliului de miniștri.” – Sergiu Nicolaescu (regizor)
• „Formarea ta și educația ta prin educația comunistă se întregește și face pereche bună cu spectacolul de cinematograf destinal maselor într-o vreme în care românii mergeau în număr foarte mare la cinematograf.” – Adrian Cioroianu (istoric)
• „Cam același stil direct, copiind propagandă de partid, se putea întâlni în filmele realizate de Mircea Drăgan, «Ștefan cel Mare – Vaslui 1475», unde Ștefan cel Mare colinda diverse zone ale țării cam în stilul în care Ceaușescu vizita județele patriei în anii domniei sale.” – Valerian Sava (critic de film)
• „Filmele istorice nu aveau numai un producător sau un regizor. Ele mai aveau și consultanți. (…) Constultanți științifici. Această îmbinare dintre o creație ideologică și munca unor profestioniști în istorie a dus la rezultate bizare și, dincolo de nostalgia cu care ne raportăm astăzi la ele, trebuie să acceptăm că ele au furnizat o imagine despre istoria noastră care avea prea puțin de-a face cu adevărul.” – Adrian Cioroianu (istoric)
• „M-am ras, m-am tuns, m-am dus la Ion Brad, Dumitru Fernoagă și am spus: dacă nu e Amza Pellea în rolul lui Mihai Viteazu, eu nu fac filmul.” – Sergiu Nicolaescu (regizor)
• „Antisemitism a existat de la Adam și Eva.” – Pompiliu Sterian

ARTICOLE:

  • Bogdan Jitea: «Epopeea Naţională Cinematografică» a creat o imagine deformată a istoriei, care s-a perpetuat şi după 1989” – filmsinframe.com
  • Epopeea Națională Cinematografică. Film, istorie și propagandă în regimul Nicolae Ceaușescu – icr.ro
  • Bogdan Jitea, istoric: Regimul comunist trebuia să arate că nu este un corp plantat din exterior. Astfel apare ideea epopeii naționale cinematografice – presamil.ro
  • Istorie, politică şi film în regimul comunist – limbaromana.md
  • Epopeea Națională Cinematografică: Film, istorie și propagandă în regimul Nicolae Ceaușescu – historia.ro
  • „Epopeea cinematografică naţională” la „Cinemateca pentru toţi”, cu Cristian Tudor Popescu – observatorcultural.ro
  • Cartea de film. Incursiune în culisele cinematografiei socialiste – observatorulcultural.ro
  • Epopeea Naţională Cinematografică. Film, istorie şi propagandă în regimul Nicolae Ceauşescu (Comunicat de presă, Epopeea Naţională Cinematografică. Film, istorie şi propagandă în regimul Nicolae Ceauşescu) – agenda.liternet.ro
SUSȚINE CINEPUB!
NEWSLETTER CINEPUB
DONEAZĂ
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
DONAȚIE LUNARĂ
Doresc să mă abonez
DONAȚIE SINGULARĂ
10 RON
25 RON
50 RON
250 RON
100 RON
SUSȚINE CINEPUB!
DONEAZĂ
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna, prietene! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
DONAȚIE LUNARĂ
DONAȚIE SINGULARĂ
10 RON
25 RON
50 RON
250 RON
100 RON