Synopsis

Cuvânt înainte: Debutul în lungmetraj al lui Lucian Pintilie poate fi supus nu doar analizei estetice sau politice. Cinefilul interesat de analiza psihologică a personajelor găsește aici resurse semnificative despre traumă și PTSD, transpuse în film într-o epocă în care aceste noțiuni psihologice nu erau, precum azi, rulate în mainstream-ul narativ. (cinepub.ro)

Duminica la ora 6 (1966) de Lucian Pintilia - film drama online pe CINEPUB

Regie: Lucian Pintilie
Scenariu: Ion Mihăileanu și Lucian Pintilie
Distribuție: Irina Petrescu, Dan Nuțu, Graziela Albini, Eugenia Popovici, Dorina-Nila Bentamar, Eugenia Bosînceanu, Marcel Gingulescu, Costel Constantinescu, Constantin Cojocaru, Lidia Gabor, Șerban Holban
Producător: Studioul Cinematografic București
Imagine: Sergiu Huzum
Montaj: Eugenia Nagy
Sunet: Andrei Papp
Muzică: Radu Căplescu
An: 1966
Categorie: Lungmetraj
Gen: Dramă
Durată: 78 minute

15,707 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

România, anul 1940. Un băiat întâlneşte o fată. Se îndrăgostesc, fără a şti însă care este adevărata identitate a celuilalt. Amândoi luptă pe ascuns împotriva fascismului, ducând o viaţă palpitantă, dar periculoasă. Crezurile personale vor avea un important efect în evoluţia iubirii lor pline de probleme. Realitatea este împotriva ei… Două linii paralele care se întâlnesc pentru o secundă numai pentru a se distanţa din nou, pentru totdeauna.

PREMII:

  • 1966 – Mamaia – Premiul special al juriului şi Premiul de interpretare feminină (Irina Petrescu)
  • 1966 – Mar del Plata – Premiul special al juriului; Premiul „Opera Prima”; Premiul mișcării de experiment și cinecluburi; Premiul special al criticii; Premiul de interpretare feminină (Irina Petrescu)
  • 1966 – Praga, Congresul UNIATEC – Premiul special al juriului pentru iluminarea interioarelor cu lămpi cu vapori de mercur, folosită pentru prima oară în lume
  • 1966 – Acapulco – Trofeul de aur „Cabeza de Palengua”
  • 1967 – Cannes – Marele Premiu la secția „Recontres Internationales du film pour Jeunesse”
  • 1968 – Adelaide – Diplomă pentru cea mai bună selecție națională
  • 1968 – Hyères – Mențiune specială la Festivalul „Jeune cinéma d’Hyères”

APRECIERI CRITICE:

„«Duminică la ora 6» avea toate datele unui… film de comandă: povestea despre lupta ilegaliştilor cu regimul capitalist, în anii 30 – cu comunişti „buni” şi oameni ai siguranţei „răi”. Sigur pe materialul său politic-corect, Pintilie îşi permite să deturneze, obraznic, mesajul dorit de autorităţi printr-o manevră extrem de abilă: se inspiră, pentru partea formală a filmului său, din filmele Noului Val francez.”. (…) „Are această idee genială, care îl pune la adăpost de suspiciuni: spune povestea ilegaliştilor din anii ’30 în stil Nouvelle Vague. Era ca şi cum ar fi livrat Partidului carnetul de partid învelit în hîrtie fină, capitalistă.”Alex. Leo Șerban, „Cele două bătăi de pleoapă ale modernităţii”, agenda.liternet.ro

„Caz extrem de decalaj între fond şi formă, Duminică la ora 6 trezeşte în memoria oricărui cinefil, la curent cu cinematograful epocii respective, déjà-vu-uri formale: liftul care urcă & coboară în anumite răstimpuri ale poveştii, ca un leitmotiv vizual, este un împrumut direct din Hiroshima mon amour; finalul pe malul mării, în care tînărul urmărit de Siguranţă este încolţit de agenţii acesteia ca-ntr-un huis-clos fără speranţă, este o trimitere clară la finalul din Les 400 coups…”Alex. Leo Șerban, „Cele două bătăi de pleoapă ale modernităţii”, agenda.liternet.ro

„Impresionează reacţiile surprinse pe viu, concepţia coloanei sonore, chipurile interpreţilor principali şi neprofesionişti, neconcordanţa imaginii cu sunetul, ideea de retrospecţie şi, în fine, pe deplin asumatul refuz de a povesti cursiv.”Marian Rădulescu, agenda.liternet.ro

„«Duminică la ora 6», un film stilistic racordat la noul cinema italian și francez.”Cristi Luca, Dilema Veche

„Existenţele personajelor se consumă firesc, cotidian, naraţiunea – simplă, convingătoare – prelucrează insolit experienţele neorealiste.”Marian Rădulescu, agenda.liternet.ro

„Filmul e altceva decât un love story tragic. Nu e deloc greșit să spunem că povestea propune insinuant un joc al traumei și al culpabilității. Până ajunge să o pună în cuvinte, Lucian Pintilie apelează la o serie de metafore vizuale și dispozitive retorice care sugerează coborârea în infernul traumei ascunse pe fundul conștiinței – coridoare labirintice, uși de fier cu portițe de vizitare acoperite cu tablă găurită ca o sită, prin care lumina scânteiază de departe, imagini cu oameni care capătă un aer straniu, repetându-se obsesiv, cablul de oțel de pe scripeții din cabina liftului, care arată cum acest mecanism comemorativ e pus în mișcare printr-o forță ocultă.”Augustin Cupșa, cinepub.ro

„Trauma e o desprindere de sine, o fractură în propria identitate – scrie Gabor Maté într-unul din bestsellerurile sale. În poetica lui Lucian Pintilie e lupta între două teritorii – al întunericului care ține captiv sufletul și al vieții de la suprafață, luminoasă, dar golită de sens emoțional.”Augustin Cupșa, cinepub.ro

„La final, mai mult decât la început, faptele sunt clare și gesturile fără echivoc slujesc unei încheieri cu puternic efect emoțional și semnificații psihologice.”Augustin Cupșa, cinepub.ro

TRIVIA:

  • „Duminică la ora 6” este filmul de debut în lungmetraj al lui Lucian Pintilie.
  • Confruntările cu critica şi publicul din România, cu „exaltaţii noştri” şi „retrograzii noştri”, apoi cu juriul, publicul şi mişcarea de avangardă în Argentina, l-au convins pe Lucian Pintilie să dezvolte „cu o încăpăţânare pe care nu o puteţi bănui” ce este bun şi valoros în Duminică la ora 6. (Marian Rădulescu, agenda.liternet.ro)
  • Lucrările sale viitoare realizate în România până în 1990 (neorealistul „Reconstituirea” şi grotescul „De ce trag clopotele, Mitică?”) aveau să suprime ce este „prost, formal, caduc, epigonic” în filmul de debut, însă difuzarea lor a fost problematică. După câteva săptămâni de proiecţii în care a făcut săli arhipline, „Reconstituirea” a fost arbitrar interzis, iar ecranizarea după opera lui I.L. Caragiale a fost prezentată publicului abia în 1990. (Marian Rădulescu, agenda.liternet.ro)

REPLICI:

„Trebuie să uiți, încearcă să uiți. Trebuie să ții minte doar atât: că te numești Ion Arghir.” – Maria (Graziela Albini)
„Știu că am să uit. Mi-e foarte frică că am să uit.” – Radu (Dan Nuțu)
„Un lucru simplu. Duminică la ora 6, în strada Primăverii, în dreptul numărului 8, te întâlnești cu o fată.” – Maria (Graziela Albini)
„Ai un uppercut foarte bun.” – Anca (Irina Petrescu)
„Tatăl meu cântă. Din asta trăim; și încă destul de prost.” – Anca (Irina Petrescu)
„Sigur că poți s-o mai vezi. Numai că tu nu ești un tânăr oarecare.” – Maria (Graziela Albini)
„Aș vrea să văd marea cu tine.” – Anca (Irina Petrescu)
„Tu ești o adevărată mireasă. Și unde mai pui că ești mireasa mea!” – Radu (Dan Nuțu)
„Ea era fata cu care trebuia să mă întâlnesc.” – Radu (Dan Nuțu)
„Nu pot să plec acum. N-aș mai putea s-o privesc în ochi când m-aș întoarce.” – Radu (Dan Nuțu)
„Anca o să tacă!” – Radu (Dan Nuțu)
„Ce ți-au făcut? Te-au bătut?” – Mama Ancăi (Eugenia Popovici)
„Am tăcut. N-am vorbit.” – Anca (Irina Petrescu)
„Anca, tovarășii vor avea încredere în tine pentru că ai tăcut.” – Radu (Dan Nuțu)
„Te iubesc foarte mult, Anca.” – Radu (Dan Nuțu)
„Nu te mai poți întoarce acasă. Vei fi arestat imediat.” – Maria (Graziela Albini)
„E ceva de o mie de ori mai groaznic decât frica. Să stai la geam să aștepți. Să fie foarte frig în cameră. Așteptarea, nu știu de ce, e legată de frig.” – Anca (Irina Petrescu)

ARTICOLE:

Proiect cu opere din patrimoniul cinematografic național, finanțat de Centrul Național al Cinematografiei.
Mulțumiri speciale se cuvin Uniunii Cineaștilor din România și Arhivei Naționale de Film.

SUSȚINE CINEPUB!
NEWSLETTER CINEPUB
DONEAZĂ
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna, prietene! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
DONAȚIE LUNARĂ
Doresc să mă abonez
DONAȚIE SINGULARĂ
10 RON
25 RON
50 RON
250 RON
100 RON
SUSȚINE CINEPUB!
DONEAZĂ
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna, prietene! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
DONAȚIE LUNARĂ
DONAȚIE SINGULARĂ
10 RON
25 RON
50 RON
250 RON
100 RON