
Synopsis
Cuvânt înainte: Semnul de întrebare sub care „Monștri.” își derulează povestea dulce-amară e cea a posibilității de alegere necontaminată; de a decide susținere reciprocă într-o situație împleticită, dar afectuoasă; de a formula unui tip de relaționare care nu trebuie să se sucombe tiparului. – cinepub.ro
Regie: Marius Olteanu
Distribuție: Judith State, Cristian Popa, Alexandru Potocean, Șerban Pavlu, Dorina Lazăr, Gabriel Răuță, Alina Berzunteanu, Alina Tarbă, Rolando Matsangos
Scenariu: Marius Olteanu
Producător: Claudiu Mitcu, Robert Fița, Ion Ioachim Stroe, Marius Olteanu
Imagine: Luchian Ciobanu
Montaj: Ion Ioachim Stroe
Sunet: Ioan Filip
An: 2019
Categorie: Lungmetraj
Gen: Dramă
Durată: 115 minute
59,335 – Spectatori Cinepub
SINOPSIS
Un cuplu căsătorit de mult timp ajunge să decidă în 24 de ore, în urma unor întâlniri cu străini, că renunțarea ar putea fi cea mai mare dovadă a iubirii lor.
PREMII:
- 2019 – Festivalul Internațional de Film de la Berlin – Premiul publicului din partea publicației Tagesspiegel
- 2019 – Festivalul Internațional de Film de la Sofia – Marele Premiu
- 2019 – TIFF – Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru Debut
- 2019 – Filmski Festival Herceg Novi – Trofeul Golden Mimosa pentru cel mai bun scenariu
- 2019 – Black Canvas Contemporary Film Festival, Mexic – Mențiune specială din partea juriului
- 2019 – Festivalul Zona, Belgrad – Premiul pentru cel mai bun film
APRECIERI CRITICE:
„Acestui film inteligent și sensibil despre viețile sexuale încurcate ale unor oameni frumoși, solemni și lipsiți de griji materiale (care-și petrec capitolul trei aplecați cu tristețe asupra propriei relații, radiografiind-o sau autopsiind-o), poate că nu i-ar fi stricat ceva mai multă curiozitate față de alte lucruri și alte lumi. Ce-i drept, există personajul taximetristului, clar provenit din afara bulei lor, dar mai există și un damf de infatuare middle-class în raportarea la mamaia comunistă (Dorina Lazăr, neuitata actriță din Angela merge mai departe, aici într-un rol caricatural), cu bibelourile și milieurile ei, care o ține una și bună că vrea nepoți și nu e în stare să înțeleagă complexitatea scrupulelor și a angoaselor de bisexual îndrăgostit din generația X.” – Andrei Gorzo, scena9.ro
,,Actorii sunt superbi. Chiar și trupurile lor par să se sincronizeze într-o manieră familiară, chiar dacă nu mai există nicio atracție fizică între personajele lor. Cât de trist trebuie să fie să iubești și să fii iubit, fără să fii îndrăgostit; cât de vinovat și neputincios trebuie să te simți atunci când singura persoană care te susține, știind adevărul despre tine – este, în același timp și singura persoană pe care adevărul o doare cel mai mult.’’ – Variety.
„Protagoniştii trăiesc drama-singurătăţii-în-cuplu – ca în filmele lui Michelangelo Antonioni, vorbele sînt de prisos (sau fac mai rău), lucrurile se consumă în regret, în deambulări citadine; chiar şi podul peste calea ferată din final, pe care personajele-martir îşi poartă mai departe tristeţea, e antonionian – o scenă similară, antologică, avea loc în Cronaca di un amore (1950).” – Victor Morozov, agenda.liternet.ro
„Pentru un film intimist, preocupat de fluxurile discretecare trec dinspre un membru al cuplului spre celălalt, Monştri. are multe de spus despre societate: la radio, o ştire anunţă (timing perfect!), referendumul despre “familia tradiţională”, iar un alt post transmite o slujbă religioasă. Branşat la pătura socială a tinerilor frumoşi şi liberi (Dana şi Arthur n-au dificultăţi materiale, grijile lor sînt de altă natură), filmul îşi pierde total acuitatea cînd intră în contact cu ceilalţi, văzuţi, cu toţii, drept intruşi: unui vecin enervant (Gabriel Răuţă) nu-i mai tace gura în prezenţa Danei, perorînd remarci rasiste şi sforăitoare, în timp ce – deloc plauzibil – nevastaacestuiae pe cale să nască; a doua zi, Dana şi Arthur îndură supliciul (Biserică + party) unui botez: toţi prietenii lor au copii şi discută doar despre asta.” – Victor Morozov, agenda.liternet.ro
„Trebuie neapărat să vedem, să vedeți filmul, merită din plin. «Monștri» este un film care ne urmărește prin festivaluri, de la Berlinală la Istanbul. Și face valuri. Trei povești care se urzesc abil, un cuplu aci atipic, aci banal. Prima intrigă, complexă și cu ceva umor, este convingătoare și înduioșătoare, a doua va isca niște controverse, ca și cam îndrăznețul afiș, iar ultima niște semne de întrebare!” – Irina Margareta Nistor, romanialibera.ro
„Separarea și izolarea dintre cei doi e evidentă și la nivel vizual: când ei nu sunt împreună, imaginea are un format pătrat, înghesuit în partea stângă, lăsând o casetă neagră în dreapta (creând așteptarea că urmează să fie umplută la un moment dat de un alt personaj). E o tristețe citadină augmentată de luminile orașului, de un București melcos și adormit, din care mai răsar și alte drame personale (o femeie care cade pe stradă și refuză ajutor, vecinii Danei care caută un taxi ca să ajungă la maternitate șamd).” – Georgiana Mușat, scena9.ro
„Filmul nu mizează pe descoperirea faptului că Andrei e atras de bărbați. Lucrurile sunt puse pe masă cu transparență, chiar dacă se dezvăluie dramaturgic pe parcurs. Adevărul e la iveală, cel puțin în interiorul cuplului, iar asta lasă loc observației atente a dinamicilor individuale, dar și de cuplu, a protagoniștilor. Accentul e pus pe subtilitățile strategiilor lor de existență.” – Emil Vasilache, cinepub.ro
„Cadrul care deschide filmul, un trav lung pe peronul Gării de Nord, stabilește deja citirea. Pe măsură ce camera glisează pe peron, prin fața lentilei trec o sumedenie de pasageri. Fără o țintă precisă, întrebarea planează în aer: asupra cui o să ne oprim? La un moment dat, o tânără merge pentru câteva secunde în paralel cu obiectivul: povestea ar putea fi a ei. Dar camera o pierde și se oprește abia la finalul peronului unde, după tren, se poate vedea silueta Danei. Avem o execuție similară și în modul prin care ajungem pentru prima dată la Andrei. Camera pornește într-un cadru de urmărire, de la spate, cu antrenorul unei săli de fitness. Străbate sala și ajunge în cele din urmă la protagonist, care e doar unul dintre participanții la workout.” – Emil Vasilache, cinepub.ro
TRIVIA:
- Născut în 1979, Marius Olteanu este regizor, scenarist și producător. A absolvit Regia la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (2004) și la National Film and Television School (NFTS) din Marea Britanie (2008).
- Cele mai recente filme ale sale sunt scurtmetrajele „Scor alb” (2015) și „No Man’s Land” (2017), care au fost selectate în peste 30 de festivaluri, printre care cele de la Busan, Tallinn, Namur sau TIFF. Marius Olteanu este, de asemenea, și fotograf.
- „Monștri.” reprezintă debutul în lungmetraj al regizorului.
- Turnajul a durat 27 de zile, și se bazează pe povești reale, autorul chestionând, în dorința sa de a documenta cât mai bine filmul, cupluri care au 5 sau 10 ani de căsnicie.
- „Monștri.” a fost singurul proiect cinematografic românesc prezent la Berlinală în 2019.
- Regizorul a început munca la film în 2016: „Am început să scriu scenariul pentru în 2016, asta în condițiile în care atunci deja exista scurtmetrajul „Scor Alb” (2015), care este parte din “Monștri.” Reluarea primei părți a implicat, însă, rescrieri, personajele având altă anvergură, altă întindere și relativ alt parcurs. M-am bucurat să mă pot întoarce la ele, fiind personaje la care țin foarte tare și care simțeam că merită aprofundate.
- Echipa filmului s-a bucurat de sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (aproape jumătate din buget) și de alte surse de venit („taxa de cinema plătită de firme, sponsorizări și premii la diferite pitch-uri de proiect – foarte mult a ajutat premiul oferit de Les Films de Cannes a Bucharest, respectiv Orange, un premiu care a influențat apoi cam toată viața festivalieră a filmului” – Marius Olteanu).
- Biserica Ortodoxă Română a interzis filmările în lăcașul de cult, lucru care l-a uimit pe regizor, declară el.
- Întrebat despre motivația facerii acestui film, Marius Olteanu răspunde: „Mă interesa ce se întâmplă cu relația dintre doi oameni pe termen lung. Poate și pentru că pentru mine termenul ăsta «lung» nu a fost niciodată prea întins. Mi se pare în continuare o minune de exemplu cum bunicii mei au putut rămâne împreună 60 de ani. Cu datele lumii de azi mi se pare imposibil. Și totuși cred că în mulți dintre noi acel «până la adânci bătrâneți» a născut niște «monștri», o nevoie de ceva dincolo de ce pare lumea asta a alegerilor nelimitate să îți ofere.”
- Pentru a se asigura că actorii internalizează cu adevărat rolul și ceea ce ar presupune, cu adevărat, un cuplu care vrea să-și salveze relația, i-a dus la un psihoterapeut.
- Întrebat despre alegerea titlului, regizorul răspunde: „M-am lămurit după zecile de proiecții la care am participat că fiecare are monștrii lui. Pentru unii sunt personajele principale, pentru alții cei care îi judecă, pentru alții reprezentații «normalității», pentru unii chiar ei înșiși, spectatorii. Am anticipat reacțiile acestea când am ales titlul și da, cred că, în ciuda faptului că mulți au zis că este prea dur, rezumă bine și ceea ce simt personajele despre sine și eticheta pe care alții, spectatori sau personaje secundare, le-o lipesc fără să clipească.”
- Inițial, actrița care trebuia să o joace pe bunica lui Arthur era Stela Popescu. „Era totul perfect. M-am dus la Tallinn cu un nou scurtmetraj, „No Man`s Land”, şi am primit un mesaj într-o seară că a murit Stela Popescu. Iniţial am crezut că e o glumă proastă.”, declara regizorul pentru Ziarul Metropolis. De asemenea, rolul lui Arthur fusese scris pentru Sorin Leoveanu.
- Despre legătura cu Noul Val Românesc, regizorul declara: „În afară de jocul actorilor – aş zice că jocul rămâne într-o zonă realistă, sau cel puţin asta a fost intenţia -, formal (sonor şi inclusiv vizual) filmul nu este în zona realistă.”
REPLICI:
• „Un taxi, domnișoară?” – Taximetrist (Alexandru Potocean)
• „I-am luat cheile. Dacă se suie în mașină idioata aia, se face zob. Ea își caută cerceii în mijlocul drumului.” – Taximetrist (Alexandru Potocean)
• „Dacă vindeți apartamentul, avem și noi, asociația de proprietari, un cuvânt de spus.” – Popescu (Gabriel Răuță)
• „Toți tâmpiții fac copii.” – Taximetrist (Alexandru Potocean)
• „Să știi că e simplu să judeci oameni superficial” – Dana (Judith State)
• „Nu pari fericită. De aia am crezut că te înșală cineva” – Taximetrist (Alexandru Potocean)
• „După ce n-ai mai zis nimic pe aplicație, am crezut că ești și tu o zdreanță ca ceilalți. M-am dus la mama.” – Alex (Șerban Pavlu)
• „A ieșit românul din el.” – Alex (Șerban Pavlu)
• „Serios. Chiar îmi place coliva de mor.” – Arthur (Cristian Popa)
• „Termină și tu coliva aia… și după poate facem ceva.” – Alex (Șerban Pavlu)
• „Știi vorba aia? Nasol moment, mișto colivă.” – Arthur (Cristina Popa)
• „Nu știu dacă ți-am spus, dar eu nu sărut.” – Alex (Șerban Pavlu)
• „Acum îmi vine să te sărut pentru că știu că nu pot.” – Arthur (Cristina Popa)
• „Te rog, dacă nu te deranjează, să rămâi îmbrăcat… și să-ți pui șosetele. Era și mai mișto dacă erau albe.” – Alex (Șerban Pavlu)
• „Ce-ai face dacă ți-aș zice că m-am futut cu Vlad Stanciu?” – Dana (Judith State)
• „La al doilea copil, nu mai ai emoții. E mai mult de organizare.” – Soțul Alinei (Rolando Matsangos
• „Nu vreți să intrați în rândul lumii, asta e! Înțeleg!” – Mamaie (Dorina Lazăr)
• „Azi ești, mâine nu mai ești. Cel mai sigur lucru e un copil.” – Mamaie (Dorina Lazăr)
• „Dacă ar fi miere peste tot, ar fi stupi și la curu calului.” – Mamaie (Dorina Lazăr)
ARTICOLE:
- Lungmetrajul „Monștri.” al regizorului Marius Olteanu, proiectat în 80 de cinematografe pariziene – icr.ro
- Marius Olteanu, regizor: „Cred că am fost antrenați să fim nesimțiți. Mi-e rușine de câteodată simt că mă sufor mergând pe stradă.” – culturaladuba.ro
- Monștri., un film de Marius Olteanu – cnc.gov.ro
- „Monștri.”, de Marius Olteanu, cel mai bun film de debut la International Film Festival of India – news.ro
- Monștri., filmul regizat de Marius Olteanu, a câștigat premiul pentru cel mai bun debut la cea de-a 50-a ediție a Festivalului Internațional de Film din India – forbes.ro
- Regizorul Marius Olteanu merge cu MONȘTRI. La Berlin radioromaniacultural.ro
- Cronică: „Monștri.”, în regia lui Marius Olteanu, o micro-istorie a fricii și a nesiguranței care însoțesc iubirea – adevarul.ro
- Marius Olteanu: „Monștri.” vorbește despre adevăruri parțiale – ziarulmetropolis.ro
- „Monștri.”, în regia lui Marius Olteanu, selectat în Festivalul Internațional de Film de la Karlovy Vary – adevarul.ro
- Despre intimitate în societatea de azi, cu atât de multe prejudecăți – suplimentuldecultura.ro
- În noapte – Monștri. – agenda.liternet.ro
- Interviu Marius Olteanu, regizorul român premiat la festivalul de film de la Berlin 2019: „Monștri.” se rupe estetic de Noul Val și o face asumat și cu o oarecare bucurie – g4media.ro
- Marius Olteanu: „Luminile nu se sting niciodată când se strigă motor” – romanialibera.ro
Alte filme disponibile pe cinepub.ro

Horia-Roman Patapievici și Radu Vancu – Cărți și viața după pandemie

Istoria religiilor – Eugen Ciurtin in dialog cu Bogdan Tătaru-Cazaban și Vlad Șovărel

Pipa, sexul și omleta – film scurtmetraj online

ILUSTRATE CU FLORI DE CÂMP (1975) – film dramă online

Laura Dumitrescu în dialog cu Andrei Cohn – Cinema, filmul AREST și viață







