Synopsis
András Hatházi (în rolul lui Tavi) face o treabă foarte bună în a reda disconfortul neaparținerii. Prestația lui amintește de nivelul de disconfort pe care îl reda Viorel, în relația cu ceilalți, în „Aurora” (2010, r. Cristi Puiu). „Granițe” nu se folosește de spațiul exterior, vestic, ca de o colecție de cărți poștale — deși locurile pe care alege să le reprezinte au, cu siguranță, o frumusețe de ilustrată — ci le dă viață prin Tavi, ne face să le percepem prin filtrul lui, filtrul unui om complet alienat care își pierde, acum, ultima speranță rămasă.
Regie: Andra Hera
Scenariu: Andra Hera
Distribuție: András Hatházi, Carmen Ungureanu, Mickael Durard, Marie-France Alvarez
Producător: Strada Film, Local Film
Imagine: Barbu Bălășoiu
Montaj: Dan Ștefan Pârlog
Sunet: Olivier Pelletier, Damien Guillaume, Matthieu Tibi
An: 2017
Categorie: Scurtmetraj
Gen: Dramă psihologică
Durată: 27 minute
15,116 – Spectatori Cinepub
SINOPSIS
Povestea urmărește frontierele care au crescut în tăcere între un bărbat și soția lui, plecată la muncă în Franța. Frontiere interioare — emoționale și afective; cele care ne despart înainte de oricare altele.
PREMII:
- Festivalul Internațional de film „Euroshorts” – Gdanks, Polonia – Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj de ficțiune
- Gopo – România – nominalizare pentru cel mai bun scurtmetraj (2019)
TRIVIA:
- Scurtmetrajul este o co-producție româno-franceză, sprijinită de CNC-ul român, canalul de televiziune Canal+, Primăria Parisului și CNC-ul francez.
- A avut premiera la Gent Film Festival (Belgia), a fost selectat la numeroase festivaluri internaționale, iar în 2019 a fost nominalizat la Premiile Gopo.
- Inițail, Andra Hera a studiat, în paralel, cursurile a două facultăți de drept – cea de stat și Colegiul Francez de Studii Europene. Ulterior, a plecat cu o bursă să studieze într-un program de masterat în Drept Internațional Public la Paris. „Toată perioada petrecută la Drept a fost însă extrem de dificilă. Nu era locul meu acolo. În plus, m-am încăpăţânat, împotriva mea, să demonstrez că pot să fac faţă cu brio.” (A.H.)
- Ulterior, după absolvirea școlii de film ESRA (Paris), Andra s-a întors în România, unde a lucrat cu câteva dintre principalele companii de producție din București ca regizor secund, asistentă de regie, director de casting sau producător executiv.
- Despre procesul ei artistic, regizoarea spune: „Mă pasionează dincolo de cuvinte munca regizorului cu actorul, mai ales atunci când găsesc în ei nişte parteneri împreună cu care pot căuta fără oprelişti un adevăr emoţional fără de care cinema-ul, pentru mine, îşi pierde valoarea, interesul. Atunci când văd în faţa mea actori, fie ei şi neprofesionişti, care ies din carapace – sigur, cu ajutorul meu – şi au curajul să dea masca jos, simt că am un sens. Simt că omul acela se întâlneşte în sfârşit cu sine însuşi şi ne provoacă şi pe noi, spectatorii, să îndrăznim lucrul ăsta în viaţa de zi cu zi. De aceea, deşi respect enorm munca regizorilor de documentar, consider că sunt, în primul rând, un regizor de ficţiune.”
- Despre interesele și căutările ei personale, adaugă: „Mă interesează foarte mult să înţeleg cine suntem ca indivizi şi ce anume ne face să fim cine ce suntem. Care este moştenirea noastră psihică, emoţională şi cum alegem să o privim? Mă interesează foarte mult poveştile de familie, relaţia dintre părinţi şi copii; relaţia noastră cu trecutul şi felul în care memoria se ajustează pentru a ne valida imaginea pe care am construit-o despre noi înşine şi despre cei din jur. Dar de asemenea, mă interesează foarte mult altruismul, generozitatea şi poveştile care implică o miză a conştiinţei, o responsabilitate morală.”
- Locațiile din film au fost alese cu mare grijă: „Mi-a plăcut foarte mult să caut locaţiile pentru Borders, care a fost filmat în Paris şi în împrejurimi. În pregătire, împreună cu asistentul de regie, străbăteam Parisul în lung şi în lat – zeci de kilometri în fiecare zi, ajungând adesea în suburbii. Mă interesa, pentru fiecare scenă, un anumit tip de spaţiu – în primul rând unul care să nu amintească de Parisul turistic. Întrucât timpul pentru scouting a fost strâns, am găsit locaţii inclusiv parcurgând străzile oraşului pe Google maps, din Bucureşti, lucru pentru care e nevoie de foarte multă răbdare, aş tinde să spun.” (A.H.)
- Unul din filmele preferate de regizoare estre „Distant”/ „Uzak”, al lui Nuri Bilge Ceylan.
REPLICI:
„Adică mai bine stai aici, să te îngrijești de niște francezi puturoși decât de ai tăi?” – Tavi (András Hatházi)
„Ai zis că anul ăsta te întorci acasă. Casa am terminat-o. De ce să mai stai aici? – Tavi (András Hatházi)
„Mi-a luat mult să-mi dau seama de când sunt aici… ce oameni triști suntem. N-am știut niciodată să ne bucurăm. Obsedați de muncă și de bani…” – Angela (Carmen Ungureanu)
„Tu mai ești nevastă-mea?”
„Cum adică?”
„Mai ești?” – Tavi (András Hatházi) și Angela (Carmen Ungureanu)
ARTICOLE:
- Granițe – andrahera.ro
- Andra Hera: Mă fascinează felul în care vocea spune ceva esențial despre cine suntem ca indivizi și despre cine încercăm să dăm impresia că suntem în fața celorlalți. – iqads.ro
- „Eu cred că e bine să știi ce vrei cât mai clar și totodată să lași realitatea să îmbogățească proiectul la care lucrezi.”/ Andra Hera, regizor – thewoman.ro
- Cum viața poate să devină scenariu de film, cu Andra Hera – scenaristă, regizor și poate chiar mentorul tău în cursul Meaningful Scripts – happ.ro
- Andra Hera: „Ce este important pentru mine este un anumit adevăr al personajului” – radioromaniacultural.ro