Marfa si banii de Cristi Puiu - CINEPUB

Video & Photo

1 videos 1 photos

Coming of age în România de după Revoluție

Platforma de filme românești online Cinepub vă oferă filmul cu care a început ceea ce s-a numit mai târziu Noul Cinema Românesc sau Noul Val. În „Marfa și banii”, filmul semnat de ulterior celebrul Cristi Puiu, cu foarte tinerii pe atunci Dragoș Bucur, Alexandru Papadopol și Ioana Flora se conturează tehnicile și viziunea realismului minimalist care a cucerit juriile internaționale de film.

Marfa si banii de Cristi Puiu - CINEPUB

Regie: Cristi Puiu
Scenariu: Cristi Puiu & Răzvan Rădulescu
Distribuție: Alexandru Papadopol, Dragoș Bucur, Ioana Flora, Luminița Gheorghiu, Răzvan Vasilescu, Doru Ana
Producător: S.C. Rofilm S.A., Filmex România (producători executivi)
Imagine: Silviu Stavilă
Montaj: Ines Barbu
An: 2001
Categorie: lungmetraj
Gen:  dramă
Durată: 90 minute
Subtitrări: engleză, franceză
Teritorii: –

483,146 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Un tânăr din Constanța care deține propria afacere (vinde la geamul apartamentului) își dorește să se extindă și să-și cumpere chioșc, dar nu are deocamdată mijloace. Un grangur local îi oferă o sumă importantă de bani pentru un transport în aparență simplu: o geantă care trebuie dusă la București, la o adresă precisă. Se pare însă că geanta conține anumite lucruri care îi interesează și pe alții. Convins la început că și-a vândut doar serviciile, tânărul înțelege, când este prea târziu, că și-a vândut de fapt conștiința.

Mai multe detalii

Despre filmul lui Cristi Puiu, s-a spus că a salvat, în 2001, secțiunea Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de Film de la Cannes, în timp ce în România sălile de spectacole au rămas goale. Publicul românesc nu era conștient că se năștea pe atunci un nou cinema și că „Marfa și banii” urma să deschidă drumul multor filme românești spre receptarea internațională. La momentul acela, „Marfa și banii” era un film românesc despre România de atunci, din anii de după căderea comunismului. Filmul este brutal, violent, nemilos.

S-a spus de asemenea că este și o inițiere a celor doi tineri, Ovidiu și Vali, un „coming of age”. Ceea ce părea o simplă ocazie de a câștiga niște bani în urma unui transport, se dovedește o trambulină de pe care cei doi prieteni sar direct în mijlocul unei realități de neimaginat: o lume periculoasă, cu mafioți care ies de sub masca individului descurcăreț prieten cu părinții, dar care nu se dau în lături de la nimic, nici chiar de la crimă comisă cu sânge rece.

Marea reușită a filmului este felul în care această realitate a infracționalității feroce se împletește și iese la iveală progresiv, firesc, de sub țesătura celui mai banal cotidian, în coada replicilor celor mai obișnuite, în timp ce personajele beau o bere și își mănâncă porția de cartofi prăjiți în bucătăria apartamentului mic în care probabil au crescut.

Un film care nu avea cum să lipsească de pe Cinepub, platforma de filme românești online.

Criticii spun:

„Despre complexitatea simplității exponențiale (termenul, oricât de prețios, nu-l pot evita!) a acestui film multe ar mai fi de adăugat. Începând cu firescul formidabil al scriiturii ― în pagină și pe ecran, unde insignifiantele peripeții și vocabularul inocent-trivial au devenit marcă stilistică specifică „băieților de cartier” (dar nu numai lor!). Și revenind la dilatatul moment de virtuozitate absolută care este tensionata urmărire pe șosea. Când ― culmea ― personajele se iau cu vorba, iar tu ― spectatorul ― îngheți de spaimă la fiecare curbă, la fiecare tufiș care-i poate ascunde pe agresori.” (Irina Coroiu – www.aarc.ro )

„În construcţia realismului minuţios din Marfa şi banii, dialogurile care însoţesc călătoria joacă rolul decisiv. Dacă Puiu ar fi ratat aici, întregul film n-ar fi rezistat. Însă filmul rezistă, şi, moment după moment, efectul de real se acumulează, se strâng efectele disparate ale replicilor şi situaţiilor şi se încheagă pentru a ţine ansamblul. La primă vedere, curgerea conversaţiei pare aleatorie, şi tocmai această aparentă lipsă de direcţie – asistată de anodinul subiectelor şi de impactul întregii „retorici” rutiere grobiene – imprimă filmului „naturaleţe” sau „naturalism”. (Rareș Moldovan – www.revistaechinox.ro )

„Privit la 15 ani de la lansare, „Marfa şi banii”, care începe să poarte amprenta şi a unui „document de epocă”, se arată cu atât mai clar un film despre o generaţie, corect descrisă de Eugenia Vodă atunci când se referă la personajul lui Papadopol ca posibil reprezentant al acesteia – amestec de „inconştienţă, superficialitate, inocenţă, încăpăţânare şi pragmatism”. O generaţie a cărei speranţă era să îşi măsoare succesul în viaţă prin mutatul de la părinţi şi eventuala deschidere a unui butic, într-o societate ale cărei realităţi dure (şi din care făcea parte şi mafiotul local) abia începeau să le devină cunoscute.” (Ionuț Mareș – www.ziarulmetropolis.ro )

„The brilliance of “Stuff and Dough” is that it wraps this powerful, disturbing drama in an anecdote from ordinary life. As is often the case in recent Romanian movies, the acting is so accomplished as to be invisible.” (A.O.Scott – www.nytimes.com )

„Puiu’s film is a day-in-the-life look at a group of young people living in a country still recovering from years of misrule and international neglect, shot with the kind of off-the-cuff, jump-cut filled energy that validates the catchphrase «Romanian New Wave».” (Ken Fox – www.tvguide.com )

„Puiu is a honed observer of human behaviour and understands how the constant threat of violence in a post-communist state unaccustomed to the competitiveness of a market economy can work as a dramatic catalyst.” (Patrick Gamble – www.theskinny.co.uk )

Replici din film

„Am de transportat 1) 6 pachete… 2) cu substanțe medicamentoase…
Ce fel de substanțe medicamentoase?
Substanțe faramceutice, ce scrie pe cutie. Tu atâta știi, în rest, ciocu’ mic.”

„Nu ți-am zis, mă, să vii singur? P-asta de unde-ai mai cules-o?”

„Păi, oprește-n căcat mai repede.”

„Nu sare nimeni cu bâta la mine, înțelegi? Nu sare nimeni cu bâta la mine.”

„Ai sânge-n tine să le deschizi, să vezi dacă sunt prafuri?
Am, să moară mama.”

„Băi, i-am zis sa încremeneasc-acolo? Și tu să nu te mai uiți așa la mine, vito!”

„Nu mă supăra, că săriți de pe hartă și tu, și mă-ta, și tact-tu și buticu’ vostru de căcat!”

Festivaluri

  • Festivalul Internațional de Film de la Cannes (secțiunea Quinzaine des Réalisateurs) – Franța, 2001
  • Festivalul Internațional de Film de la Karlovy-Vary – Republica Cehă, 2001
  • Festivalul Internațional de Film de la Bratislava – Slovacia, 2001

Premii

Nominalizări:

  • Marele Premiu, Festivalul Internațional de Film de la Bratislava – Slovacia, 2001
  • Cel mai bun film, Festivalul Internațional de Film Independent – Argentina, 2002
  • Golden Camera, Festivalul Internațional de Film de la Cannes – Franța, 2001
  • Golden Alexander (Cristi Puiu), Festivalul Internațional de Film de la Salonic – Grecia, 2001

Câștigător:

  • Premiul Special al Juriului & Premiul „Findling”, Festivalul de Film de la Cottbus – Germania, 2001
  • Premiul FIPRESCI & Premiul pentru Cel Mai Bun actor (Alexandru Papadopol), Festivalul Internațional de Film de la Salonic – Grecia, 2001
  • Mențiune Specială, Festivalul de Film de la Trieste – Italia, 2002
  • Premiul „Procirep“, Festivalul de Film de la Angers – Franța, 2002
  • Premiul „Abasto“, Festivalul Internațional de Film Independent – Argentina, 2002

Articole din presă