
Synopsis
Cuvânt înainte: Povestea unei nații spusă de cei care au trăit-o, nu de cei care au scris-o. O sută de ani văzuți prin viața familiei –escu, oglinda oricărei familii românești.
Regie: Șerban Georgescu
Scenariu: Șerban Georgescu
Distribuție: Mihaela Miroiu, Ioana Pârvulescu, Stelian Tănase, Sorin Ioniță, Theodor Paleologu, Vintilă Mihăilescu
Producător: Liviu Tofan, Oana Muntean
Imagine: Bogdan Slăvescu, Daniel Oprea
Montaj: Șerban Georgescu, Cosmin Sebastian
Sunet: Alex Alexandru
Muzică: Mircea Florian
An: 2019
Categorie: Lungmetraj
Gen: Documentar
Durată: 95 minute
2,984 – Spectatori Cinepub
SINOPSIS
„Jurnalul familiei -escu” pornește de la premisa că Unirea nu înseamnă doar un punct nervos pe axa timpului, ori o simplă bifă pe harta mândriei noastre. Este, mai degrabă, începutul unui drum care, la scara istoriei, e abia la primul pas.
În plan individual, însă, la nivelul „celulei de bază”, ultimii 100 de ani au fost straşnici pentru familia -escu: ei au reprezentat, pe rând, destrămarea Vechii Lumi, grozăvia Războiului, crearea Omului Nou şi Haosul Libertăţii.
„Jurnalul familiei -escu” este, de fapt, povestea milioanelor de români care, prin forţa împrejurărilor, au ajuns să locuiască între aceste graniţe şi au fost nevoiţi să se suporte unii pe alţii: fix aşa cum stau lucrurile într-o mare familie.
O călătorie în spaţiu şi timp, în care familia e puntea de legătură între toate momentele care ne-au ţinut uniţi, dar ne-au şi dezbinat în toți acești ani.
Prin definirea câtorva „elemente”, precum: limba, naționalitatea, religia, mâncarea, sportul, politica, războiul, agricultura, șantierele, tradițiile, muzica sau moda, filmul conturează un portret al felului în care cele enumerate mai sus ne-au influenţat şi modelat familia.
Prin poveștile străbunicilor, bunicilor, mătușilor, unchilor, verilor și cumnaților, filmul propune o trecere de la întâmplările mici individuale la marile întâmplări la care am luat parte cu toţii, de la Unire încoace. Fiecare dintre noi – un mic martor al unor evenimente mari, care ne-au marcat în toţi aceşti 100 de ani.
PREMII
- 2019 – Festivalului de Film și Istorii Râșnov – Premiul publicului
- 2019 – Festivalului de Film și Istorii Râșnov – Premiul juriului de liceeni
FESTIVALURI
- 2020 – Premiile Gopo – Nominalizare pentru „Cel mai bun film documentar”
APRECIERI CRITICE:
- „Așa cum pe vremuri se publicau cărticele educative, Șerban Georgescu face «Istoria pe înțelesul tuturor», o poveste personală, asumată, dinamică, cu umor și autopersiflare, cu tristețe și înțelegere. Pentru –escu, istoria nu este o chestie abstractă și glorioasă, ci viața așa cum e ea în fiecare zi.” – Dana Medar, aarc.ro
- „Rezultă un portret zglobiu al României de ieri și de azi. Deși lipsit de valențe vizuale, «Jurnalul familiei -escu» arată că poți face un documentar inventiv dintr-o idee abstractă. Un documentar-eseu care tratează fără morgă, ba chiar cu umor, un subiect cât se poate de important, aproape o obsesie a acestui popor – definirea propriei identități, între împăunare și autoderiziune.” – Ionuț Mareș, ziarulmetropolis.ro
- „Cu o mulțime de materiale culese din arhivele cinematografice, completate nu doar de comentariul spiritual, deplin asumat la persoana I-a al autorului, discursul cinematografic reprezintă o decodificare a mentalităților românilor, al atitudinilor și comportamentelor care ne-au făcut să ne strecurăm, cum-necum, printr-o istorie deloc lină sau limpede, ci provocatoare și plină de contradicții, pe care familia noastră de «români, mai mult sau mai puțin onești» (vorba nemuritorului Caragiale) le-a trecut, le-a consumat și le-a îmbogățit, într-o sprintenă mândrie națională multilateral dezvoltată. – Bogdan Burileanu, agenda.liternet.ro
- „Documentarul lui Georgescu descrie, plecând de la familia sa ridicată la nivelul de tip, etapele importante ale secolului XX. De la unificarea provinciilor româneşti până la situaţia ingrată a femeilor în perioada ceauşistă, de la cuvintele pierdute ale diferitelor graiuri până la omogenizarea artificială a portului popular de naţional-comunism, realităţile sociale şi antropologice marcante ale ultimului veac de românitate defilează rapid prin faţa spectatorului.” – Cristian Caloian, agenda.liternet.ro
- „O apariție inedită. Nu vorbește despre conducători, bătălii glorioase, «evenimente care au marcat». Este istoria omului din clasa medie, care se străduiește să lupte pentru familie, demnitate, bunăstare, adică supraviețuire. Familia –escu poate fi oricare dintre noi, indiferent de vremuri, naționalitate, religie, cu sacrificiile de fiecare zi. Șerban Georgescu povestește, cu umor sau tristețe, istoria de o sută de ani a familiei lui sau a altora.” – Dana Medar, aarc.ro
- „Marele merit al filmului nu constă în latura sa informativă – nimic din ce prezintă nu este necunoscut publicului avizat sau dornic de cunoaştere. Reuşita sa constă în tonul de bunicuţ care povesteşte nepoţilor istoria familiei, cea în care persoana este legată prin mii de fire de cei apropiaţi sau mai puţin apropiaţi.” – Cristian Caloian, agenda.liternet.ro
- „Nu e vorba de o lecție de manual, iar clișeele sunt folosite doar pentru a fi deconstruite. Și nu e vorba nici de o eventuală demonstrație a excepționalismului unei familii, așa cum probabil ar fi încercat să facă un documentar obișnuit.” – Ionuț Mareș, ziarulmetropolis.ro
TRIVIA:
- Șerban Georgescu are peste 20 de ani de experiență în documentar și advertising, precum și colaborări constante cu producători din Norvegia, Danemarca și Elveția, pentru filme premiate internațional.
- Printre proiectele lui personale se numără documentarul „Everest” (prima expediție integral românească pe vârful Everest), seria de aventură și cultură „Călător pe Viață” și filmul premiat UCIN „Varză, cartofi și alți demoni”.
- „Jurnalul familiei –escu” a pornit la invitația lui Laurențiu Damian și Marilena Ilieșiu, ca film dedicat Centenarului.
- Regizorul căuta o abordare complet nouă, după ce lucrase deja pe tema anului 1918 în seria „Dinastia”.
- A primit libertate totală la nivel creativ, inclusiv pentru folosirea umorului, element care face parte și din stilul său anterior (dar și din ADN-ul românilor).
- Conceptul filmului s-a născut din dorința de a povesti istoria ultimului secol prin ochii „omului obișnuit”: anonimii „-escu” care compun nația.
- Filmul funcționează ca un jurnal personal și familial, nu ca o istorie exhaustivă — alegere gândită pentru a evita „capcanele obiectivității”.
- Realizarea filmului a coincis cu întrebări de „vârstă mijlocie”: identitate, rădăcini, relația de fiu și părinte trăită simultan.
- Lucrând cu arhive foto de familie — ale sale și primite în număr mare de la public — Georgescu a reflectat la viețile necunoscute din spatele chipurilor aparent banale.
- O amintire emoționantă: fotografia Regelui Mihai era păstrată pe peretele casei bunicii chiar și în comunism, ascunsă doar discret.
- Filmul include, aproape de final, un moment încărcat afectiv: relația complicată cu tatăl său și întrebările rămase fără răspuns din anii ’50.
- Regizorul își testează ideile pe propria fiică, devenită „cobai” pentru a înțelege reacția adolescenților — metodă care s-a dovedit eficientă.
- Turneele educaționale cu „Varză, cartofi și alți demoni” i-au arătat lui Șerban Georgescu că tinerii urmăresc cu atenție documentarele și sunt dornici să discute, contrar prejudecăților.
- Mesajul-cheie pentru adolescenți: conviețuirea într-o nație este un exercițiu dificil, dar formator; identitatea devine mai bogată doar prin dialog și deschidere.
- Regizorul crede că România nu și-a onorat încă eroii anonimi ai lui ’89 și că lipsesc ritualuri culturale și filme care să îi facă relevanți pentru tineri.
- Exemplu de poveste ignorată: Aurel Popescu, pilotul care a fugit cu familia din România într-un AN-2 zburând extrem de jos până în Austria — „un subiect de Hollywood” care încă nu are film românesc.
REPLICI:
• „Am plecat învins de la olimpiada de istorie. Pentru că… se repetă.” – Șerban Georgescu
• „Acel «-escu» era o formă de a marca vechimea și noblețea familiei. Este echivalentul lui «de» sau «von» în română.” – Theodor Paleologu
• „Limba este o construcție politică. Drept care, ea poate fi utilizată politic.” – Vintilă Mihăilescu
• „Pentru simplul fapt că rudele noastre erau împrăștiate în mai toate colțurile țării, vacanța de vară însemna, pentru mine, o lungă și cameleonică aventură. Și când se termina, nu mai știam dacă sunt ardelean, oltean, muntean sau, pur și simplu,. bucureștean.” – Șerban Georgescu
• „Există un anumit tembelism moldovenesc pe care-l știu din familie.” – Theodor Paleologu
• „(În comunism) puteai să cumperi la negru tot ce doreai. Asta a separat populația – cine avea acces și cine n-avea acces la aceste terțe surse. Ne-a făcut pe unii să ne urâm cu alții.” – Stelian Tănase
• „Masa era un lucru extraordinar de important pentru familia -escu. Ei se schimbau pentru masă. (…) Masa de prânz reunea toată familia.” – Ioana Pârvulescu
• „De ce nu mai păstrăm dezgropatul moroilor? Pentru că nu ne mai place.” – Vintilă Mihăilescu
• „Tradițiile sunt o selecție a noastră dintr-un trecut care a mai ajuns până la noi. O selecție după gusturile noastre actuale.” – Vintilă Mihăilescu
• ”Fotbalul e un sport de echipă, deci, prin definiție, nu poate fi bine făcut de români. Suntem buni la tot ce este solitar. Marile performanțe sunt individuale.” – Theodor Paleologu
• „E performanța lui Hagi, nu performanța echipei României.” – Theodor Paleologu
• „Din fericire, (tata) nu a mai prins a doua investire a lui Iliescu.” – Șerban Georgescu
• „(Tata) știam că a învățat mult să plece din sat, dar nu înțelegeam de ce a ajuns într-o fabrică.” – Șerban Georgescu
• „Abia după Revoluție am aflat povestea studentului liberal care a fost arestat, care a pierdut aproape tot, ale cărui visuri au fost spulberate, care a luat-o de la început după anii de frustrări și neajunsuri și care nu mi-a povestit niciodată nimic.” – Șerban Georgescu
ARTICOLE:
- Letopiseț al românului de rând – aarc.ro
- Ce înseamnă a fi român – ziarulmetropolis.ro
- Privind înapoi cu ironie – agenda.liternet.ro
- Terapia prin cinema – Astra Film Festival Sibiu 2019 – agenda.liternet.ro
- „Jurnalul familiei -escu” – tvr.ro
- Interviu exclusiv cu Șerban Georgescu – zilesinopti.ro
- „Jurnalul familiei -escu” – peliculaculturala.ro
- Șerban Georgescu, regizorul filmului documentar „Jurnalul familiei -escu” a fost astăzi la Espresso – radioromaniacultural.ro
- „Jurnalul familiei –escu” va putea fi vizionat şi la Constanţa. „Documentarul vorbeşte despre Cântarea României, Daciada, Radiovacanţa” – adevarul.ro
- „Jurnalul familiei -escu” – formula-as.ro
- „Tăcerea celorlalţi” şi „Jurnalul familiei -escu” au câştigat competiţia de film documentar a Festivalului de Film şi Istorii Râşnov, 2019 – agenda.liternet.ro
- „Jurnalul familiei – escu” – kolectiv.ro







