Scenariul de film - Lucian Georgescu in dialog cu Andreea Bortun si Andrei Cohn

Nu întotdeauna în luna mai potecile duc „spre Iad și nu, ca-n lumea basmelor, spre Rai”, cum spune Minulescu. După o perioadă îmbibată de o muncă editorială exigentă și pregătirea evenimentului, în luna mai 2024 poteca noastră s-a arătat luminoasă. Ne-am bucurat de mult-așteptata lansare a cărții lui Steven Maras, „Scenariul de film – istorie, teorie și practică” (trad. Andreea Borțun, Lucian Georgescu, Polirom, 2023), precum și a colecției „Clasici UNATC”, în care au apărut până acum „Pagini despre film”, de George Littera, și „Dialoguri despre scenariu (și nu numai)”, de Dumitru Carabăț și Lucian Georgescu, ambele publicate de UNATC Press.

Scenariul de film. Istorie, teorie și practică”, de Steven Maras poate fi cumpărată de aici.

Cartea lui Maras nu are pretenția de a fi vreo altă „biblie” scenaristică, cu rețete și prescripții. Din contra – își propune să ofere un cadru holistic (teoretic, istoric și practic) obiectului scenariului în sine, să numească posibilitățile și permutările care au avut loc în decursul evoluției formatului de scriere și să lanseze mai multe moduri de gândire asupra a ceea ce reprezintă el astăzi. Inspiră, nu impune, deci. Adică exact ceea ce ne propunem și noi să facem la CINEPUB.

Și nu doar atât. Evenimentul a prilejuit și un dialog pe tema „Scenariul de film ca adaptare a realității imediate și intermediate”, urmat de o proiecție a celui mai recent film al lui Andrei Cohn, „Săptămâna Mare”, film prezentat anul acesta în secțiunea Forum la Berlinală. Dialogul s-a purtat între co-traducătorii volumului lui Maras, prof. univ. dr. Lucian Georgescu și cineasta Andreea Borțun și regizorul Andrei Cohn.

𝗔𝗻𝗱𝗿𝗲𝗲𝗮 𝗕𝗼𝗿𝘁̦𝘂𝗻 este regizoare de film, dramaturgă și manager cultural, co-fondatoarea celui mai important eveniment de educație alternativă dedicat adolescenților – Festivalul de Teatru Tânăr Ideo Ideis și co-fondatoarea și co-curatoarea Pustnik, o rezidență internațională de scenaristică, care are loc anual în România. Andreea a urmat cursurile de licență din cadrul UNATC București, BARD College Berlin și cursurile masterale în cadrul Facultății de Filosofie, Universitatea București. Filmele sale au fost selectate la importante festivaluri internaționale (Cannes, Toronto, Karlovy Vary) și este în post-producție cu primul său lungmetraj de ficțiune „Malul Vânăt”, o co-producție România-Franța-Slovenia. Este cadru asociat la Facultatea de Film, departamentul scenaristică-filmologie din cadrul UNATC și a tradus, alături de Lucian Georgescu, cartea lui Stevan Maras „Screenwriting: history, theory and practice”, apărută recent la editura Polirom și UNATC Press.

𝗔𝗻𝗱𝗿𝗲𝗶 𝗖𝗼𝗵𝗻 este scenarist și regizor. A debutat cu scurtmetrajul „Înainte și După 22/12/1989” (2009), urmat de filmele: „Maica Domnului de la parter” (2010, scurtmetraj), „Fotografii de familie” (2012, scurtmetraj). Ulterior, a realizat lungmetrajele „Acasă la tata” (2015), „Arest” (2019) și „Săptămâna Mare” (2024). De-a lungul timpului, filmele sale au fost selecționate și uneori premiate în numeroase festivaluri, printre care TIFF Cluj, SFF Sarajevo, CIFF Cairo, KIFF Karlovy Vary, Berlinale și altele.

Absolvent de Litere (”Elemente de limbaj pre-cinematografic în Cronica anonimă despre Brâncoveanu” – UB, 1992), doctor în cinema (”Motivul drumului în cinematograful lui Jim Jarmusch” – UNATC, 2006), 𝗟𝘂𝗰𝗶𝗮𝗻 𝗚𝗲𝗼𝗿𝗴𝗲𝘀𝗰𝘂 este seniorul catedrei de scenaristică UNATC, a cărei programă de studii a reformat-o fundamental în ultimul deceniu. Este membru al Consiliului Științific UNATC Press, al Consiliului Executiv al Screenwriters Research Network, membru FIPRESCI, EACWP, NAWE, UCIN și Creative Commons. Devine, la recomandarea prof. George Littera, în 1992 (Noul Cinema), primul critic de film în România postcomunistă și publică ulterior și în Pro Cinema, România Literară, Literatorul, Polirom, Telerama-Corlet, Intellect, Taylor&Francis, Edinburgh University Press. Traducerile și contribuțiile sale editoriale includ lucrarea fundamentală a scenaristicii academice ”Scenariul de film – istorie, teorie și practică” (Steven Maras, Columbia University / Polirom), volumul de non-ficțiune ”Tatăl Fantomă – Amintiri” – de Barry Gifford (Crane Hill / balkanski) și romanul-cult ”99 FF” de Frédéric Beigbeder (”199 Lei”, Pandora M). Scenarist, regizor și producător, veteran al industriei de publicitate și al mișcării de marketing cultural, este fondatorul cinepub.ro, platforma AVoD de cinema național. Rolul de Guest Editor al Intellect – Journal of Digital Media and Policy, precum și decorarea cu Ordinul Național Meritul Cultural în grad de Cavaler, prin decret prezidențial (2024), este un exemplu al modului în care cariera sa de trei decenii armonizează cercetarea academică cu practica industriei.

*Fotografiile din cadrul evenimentului sunt realizate de dl. Dragoș Boldea

SUSȚINE CINEPUB!
NEWSLETTER CINEPUB
DONEAZĂ
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna, prietene! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
DONAȚIE LUNARĂ
Doresc să mă abonez
DONAȚIE SINGULARĂ
10 RON
25 RON
50 RON
250 RON
100 RON
SUSȚINE CINEPUB!
DONEAZĂ
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna, prietene! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
DONAȚIE LUNARĂ
DONAȚIE SINGULARĂ
10 RON
25 RON
50 RON
250 RON
100 RON

Poate vă place și ...