![](https://cinepub.ro/wp-content/uploads/2024/08/Un-suras-in-plina-vara-afis-204x350_c.jpg)
Synopsis
Făniță (Sebastian Papaiani) e negustor sau, cum s-ar zice azi, antreprenor. Unde e un lan cu flori, el vede stupi; unde e târg, el vede stand de gogoși; unde e drum, el vede o trăsură care să poarte oamenii. Sătenii îl tot trag să vină cu ideile lui la gospodăria agricolă colectivă, dar el nu și nu. E îmbuibat de visul capitalismului, iar filmul se îndârjește să puncteze că ambiția lui e posibilă în comunism – adică nu e scoasă în afara legii; însă, totuși, e cam imposibilă.
Regie: Geo Saizescu
Scenariu: Dumitru Radu Popescu
Distribuție: Sebastian Papaiani, Dem Rădulescu, Draga Olteanu Matei, Puiu Călinescu, Melania Cârje, George Constantin, Rodica Mandache, Florina Lucian, Dumitru Furdui, Matei Alexandru, Nineta Gusti, Nucu Păunescu, Silvia Fulda, Eugenia Giurgiu Papaiani, Domnica Pellea, Liviu Crăciun, Catița Ispas, Dumitrel Cucereanu, Aurelia Rucăreanu
Producător: Studioul Cinematografic București
Imagine: Mircea George Cornea
Montaj: Lucia Anton
Sunet: Andrei Papp
Muzică: Radu Șerban
An: 1964
Categorie: Lungmetraj
Gen: Comedie, Dramă
Durată: 98 minute
522,654 – Spectatori Cinepub
SINOPSIS
Făniță, un tânăr dornic să câștige bani în urma unor inițiative personale, va eșua în toate aceste întreprinderi, lăsându-se, în cele din urmă, convins să intre în C.A.P.-ul din sat.
PREMII:
- 1964 – Mamaia – Premiul pentru scenariu (Radu Dumitru Popescu)
- 1964 – Mamaia – Premiul pentru interpretare masculină (Sebastian Papaiani)
- 1964 – Revista Cinema – Premiul pentru cel mai bun debut al anului în filmul de lungmetraj
APRECIERI CRITICE:
Scriitorul Dumitru Radu Popescu s-a impus atenţiei tuturor, “selectând situaţii şi personaje reprezentative, semnificaţii care circulă în proza sa de inspiraţie ţărănească şi renunţând deocamdată la valorificarea resurselor dramatice ale acesteia, el a compus, fără să se complice prea mult, un scenariu bun, simplu, pitoresc şi luminos, din care radiază o incontestabilă şi originală poezie, un lirism generos şi încrezător.” – Lucian Raicu (revista „Cinema”, 1964)
Meritul principal este “de a fi dat viaţă autentică şi substanţă unui tip pregnant, foarte specific, un tânăr ţăran deştept, înzestrat şi energic, admonestat cu umor tonic şi eficient pentru ambiţia sa, până la urmă sterilă, de a se realiza ca individualitate de stil vechi, anacronic, separându-se de sat şi vrând să facă cu tot dinadinsul altceva decât fac toţi ceilalţi şi să se deosebească de ei, să strălucească de unul singur. – Lucian Raicu (revista „Cinema”, 1964)
“Este necesar ca scenaristul să se cunoască bine cu regizorul. Să se cunoască aşa de bine, încât între ei scenariul să fie strâns ca într-o menghină şi – fiecare venind dintr-o parte – să-l modeleze împreună… Iar atunci când regizorul vine cu viziunea lui “filmică”, nu va strica liniile directoare ale scenariului şi chiar dacă la turnare va simţi nevoia să adauge undeva o replică sau un detaliu, el va şti că acel personaj la crearea căruia a participat efectiv ar fi putut să facă un anumit, fapt, să spună cutare replică”. – Dumitru Radu Popescu (revista „Cinema”, 1964)
“Dintre toate comediile lui Geo Saizescu, cu băieţi buni la baluri de sâmbătă seara sau cu seri de dans în familie cu păcăleli şi păcăliţe, “Surâsul în plină vară” rămâne episodul cel mai pur, cel mai spontan şi cel mai firesc. Erau în acest film care consemna începutul unei colaborări rodnice – între scenaristul D.R. Popescu şi regizorul Geo Saizescu – personaje dintr-un aluat comic robust şi mai era o suită de întâmplări unele cu adevărat hazlii, cu un Păcală modern, numit pentru uzul acţiunii Făniţă, şi în viaţa particulară, cea de dincolo de ecran, Sebastian Papaiani.” – Călin Călinam, aarc.ro
„Demascările dure despre uneltirile scelerate ale chiaburilor sunt înlocuite de scenaristul D. R. Popescu și Saizescu cu mai subtila comedie tonică despre dificultățile adaptării țăranilor la viața cooperatist-comunistă (…), creând un soi de Dănilă Prepeleac al satului socialist ce lovea în “colectivă” cu…gogoși înfuriate. De dragul difuzării producției pe ecrane, simpaticul “disident” avant la lettre era, până la urmă, înfrânt” – Tudor Caranfil („Dicționar universal de filme”, 2008)
„Cu o bună cunoaştere a satului românesc, oltenesc îndeosebi, Geo Saizescu a făcut să vibreze în imaginile sale universul rural contemporan, păstrând şi subliniind foarte bine specificul lui, elementul decorativ exterior, dar şi tipologia umană. Se vede că îi plac, ca şi lui D.R. Popescu, fizionomiile colorate, situaţiile anecdotice. Îi place, de asemenea, peisajul bine surprins şi valorificat şi are simţul umorului” – Dinu Săraru („Gazeta literară”, 1963)
TRIVIA:
- Geo Saizescu a înființat celebrul club de comedie, „Păcală”.
- A profesat și ca actor în multe filme, dintre care „S-a furat o bombă” (regia Ion Popescu Gopo, 1962) și „Secretul lui Bachus” (regia Geo Saizescu, 1984).
- A studiat filosofie și istoria artei înainte de regie de film.
- A cunoscut-o pe soția sa în timpul stagiului de practică la „La Moara cu noroc” (regia Victor Iliu, 1957), pe când ea era copilă. S-au reîntâlnit ulterior și au trăit o frumoasă și durabilă poveste de dragoste.
- „Un surâs în plină vară” este cel de-al doilea film al regizorului.
- Filmul este o adaptare a nuvelei „Pădurea”, de D.R. Popescu.
REPLICI:
„Ia văcuța-văcușoara, că o cheamă Mărioara!” – Făniță (Sebastian Papaiani)
„Ia calindarul, neamule! De la munte pân’ la mare, cu 2 lei faci o plimbare!” – Făniță (Sebastian Papaiani)
„Ia gogoașa aromată, arde și frige și n-are gură să strige!” – Făniță (Sebastian Papaiani)
„Ia uite, frate-miu, ce v-ați mecanizat!” – Făniță (Sebastian Papaiani)
„Îți iau o pereche de pantofi de la oraș, cum am văzut eu într-o vitrină (…), din ăia cu țăpușe… adică nu, cu cucui!” – Făniță (Sebastian Papaiani)
„Vorba ăluia – prostul nu-i prost până nu e și fudul.” – Petrică (Dem Rădulescu)
„Averea mare e să fii om cu mintea întreagă, să trăiești bine, să te ai bine cu oamenii. Asta e.” – Colae (Matei Alexandru)
„Nici gramafon n-ai, să-ți cânte Zavaidoc gură-de-aur!” – Petrică (Dem Rădulescu)
„Unde nu e minte, degeaba dă Dumnezeu ploaie!” – Petrică (Dem Rădulescu)
„În balta în care te scalzi, în aia te și îneci.” – Petrică (Dem Rădulescu)
„Guguștiuc, guguștiuc, eu sunt turc!” – Făniță (Sebastian Papaiani)
ARTICOLE:
- Teatru și filme românești: „Un surâs în plină vară” – agerpres.ro
- „Un surâs în plină vară”, la TVR1 – tvr.ro
- Comediograful. Portret Geo Saizescu – istoriafilmului.ro
- Maestrul Geo Saizescu, o viață dedicată artelor spectacolului – hyperion.ro
- Lumea lui Geo – dinfilme.ro
- Geo Saizescu, un om în slujba comediei – publicnewsfm.ro
- Geo Saizescu, unul din cei mai mari regizori români, a încetat din viață – occidentul-romanesc.com
Proiect cu opere din patrimoniul cinematografic național, finanțat de Centrul Național al Cinematografiei.
Mulțumiri speciale se cuvin Uniunii Cineaștilor din România și Arhivei Naționale de Film.