Tatal Fantoma - Lucian Georgescu - 2012

Video & Photo

1 videos 1 photos

Marea hoinăreală spre casă

Marcel Iureș, „erou genial” (Empire) în primul său rol de comedie și Mihaela Sîrbu, „într-un debut formidabil” (Variety), sunt protagoniștii road-movie-ului inedit „Tatăl fantomă”. Distribuția remarcabilă a acestui film românesc este completată de Valer Dellakeza, Mihai Constantin, Mimi Brănescu, Victor Rebengiuc, Mariana Mihuț, Nicodim Ungureanu, Vitalie Bantas, Marcello Cobzariu și Mirela Oprișor.

Filmul reprezintă debutul în regia de lungmetraj al lui Lucian Georgescu, și este scris de acesta împreună cu Barry Gifford, scriitor cult-american, colaborator al regizorului David Lynch, fiul unui gangster din Chicago, „singurul prozator american în viață, posedat de geniu” (Norman Mailer).

„Tatăl fantomă” spune povestea exotică a unui profesor american aflat în căutarea rădăcinilor sale bucovinene. Căutările însă se desfășoară mult mai departe decât în „realitatea” filmului.

Tatal Fantoma - Lucian Georgescu - 2012

Regie: Lucian Georgescu
Scenariu: Lucian Georgescu după o poveste de Barry Gifford
Distribuție: Marcel Iureș, Mihaela Sîrbu, Mihai Constantin, Valer Dellakeza, Mimi Brănescu, Barry Gifford, Mariana Mihuț, Victor Rebengiuc, Nicodim Ungureanu
Producători: Lucian Georgescu, Joachim von Vietinghoff
Imagine: Liviu Mărghidan
Montaj: Ion Ioachim Stroe
An: 2011
Categorie: lungmetraj
Gen: Dramă
Durată: 90 minute
Subtitrări: engleză

52,150 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

„Străinul de paradis”, Robert Traum „visătorul”, se întâlnește la „Cinema Paradiso” cu proiecționistul Sami – bătrân prieten al familiei sale de mult plecată din Lumea veche pe noul continent – la capătul unei călătorii plină de aventuri, mister, peripeții comice, întâlniri dramatice și suprarealiste, pentru a găsi în final iubirea – de sine și de ceilalți.

Road-movie inedit, „Tatăl fantomă” are un punct de plecare în nuvela „Almost Oriental” a scriitorului și scenaristului american Barry Gifford („Wild at Heart”, „Lost Highway”, „Perdita Durango”) care, de altfel, are și o apariție cameo în film.

Comedie dulce-amară, filmul spune o dublă poveste de dragoste: pe de o parte cea dintre un american (Marcel Iureș) reîntors în țara natală a tatălui său – gangster din Chicago în clanul Siegel-Lanski, element autobiografic al autorului Barry Gifford – și Tania (Mihaela Sîrbu) și, pe de altă parte, dragostea pentru cinematograful de altădată, nomad, popular, naiv și generos.

Mai multe detalii

Omagiu tandru și nostalgic adus unei epoci apuse, „Tatăl fantomă” este un pulp road movie care îmbină stilistic cinema-ul postmodern cu cel clasic. În galeria de filme românești de după 2000, filmul are un loc aparte, el nefiind părtaș la estetica „Noului Val”. Este un film românesc sie însuși suficient, cu o rotunjime care închide în sine nu doar povestea câtorva generații și a câtorva lumi extincte, ci a însuși cercului acestei estetici crepusculare.

Regizorul despre film

„Tatăl fantomă” este portretul în tușe impresioniste al himerei unui bărbat speriat de apropierea amurgului vieții, deși bîntuit încă de fantomele copilăriei. Confuzia crizei de vârstă trăită de Robert Traum “visătorul” contaminează întreaga matrice narativă a filmului care se bazează pe un imens malentendu: al vîrstelor, geografic, cultural, lingvistic.

Filmul curge în ritm de tango, balansând permanent între lumea nouă și vechiul continent, între copilărie și maturitate, între basm și thriller, între ficțiune și realitate, între dragoste și amenințare, între căutare și fuga de responsabilitate, între banal și supranatural, între amintire și speranță.

Quid-pro-quo-ul este procedeul compozițional fundamental, personajele sînt confuze nu doar în privința propriei identități, ci și a celorlalți, primarul obez și violent este luat în noapte drept serafica Tanya, profesorașul american drept un periculos agent CIA, bătrînul proiecționist se confruntă cu mafioți ucrainieni care renunță la rolul lor serios pentru a deveni vînzători de fast food, iar vizitatorului vremelnic luat drept pețitor serios i se pun pirostriile pe cap fără a pricepe iota ce lucru serios i s-a întîmplat.

„Tatăl fantomă” nu este un film de gen și nici un gen de film anume, ci un road movie fusion, cu toping de dulceață de cireșe amare, în care destinația finală este drumul însuși pe post de desert. Recomandat amatorilor de ficțiune corpolentă, bonomă și tandră, a se consuma cu generozitate.”

Criticii spun:

Tatăl fantomă este un text-film cu sclipiri şi imperfecţiuni, ca viaţa însăşi. Tocmai de aceea este un artefact viu, emoţionant, uman – nu există viaţă fără imperfecţiune şi cinematograf bun fără viaţă.”(Dumitru Carabăț – editura.liternet.ro )

Replici din film

„Cerșiți complimente, domnule Traum?”

„Nu există hoteluri bune în Suceava.”

„Eu nu fac promisiuni. Și mai ales rușilor.”

«Entertainment», Sami. Ai auzit cuvântul ăsta?”

„Am plecat din cinema. L-ai închis și mi-ai luat viața. Spune-mi, ce mai vrei acum?”

Festivaluri

  • Festivalul Internațional de Film Transilvania, secțiunea Zilele Filmului Românesc – România, 2011
  • Festivalul Filmului Mondial de la Montreal, competiție – Canada, 2011
  • Festivalul Filmului Românesc de la Londra – Marea Britanie, 2011
  • Festivalul Internațional de Film Mannheim-Heidelberg, competiție – Germania, 2011
  • Festivalul Internațional al Filmului de Dragoste de la Mons, competiție – Belgia, 2011
  • Festivalul Internațional de Film Byron Bay – Australia, 2011
  • Festivalul Internațional de Film Cape Winelands – Africa de Sud
  • Cinemateca de Montevideo – Uruguay, 2012
  • Festivalul Internațional de Film de la Palm Springs, competiție – SUA, 2012
  • Festivalul European de Film de la Chicago, Gene Siskel Art Centre – SUA, 2012
  • Festivalul Internațional de Film Durres – Albania, 2012
  • Festivalul Internațional de Film de la Riga – Letonia, 2012
  • Festivalul de Film Raindance – Marea Britanie, 2012
  • Festivalul Internațional de Film de la Bahamas – Bahamas, 2012

Premii

  • Nominalizare: Premiul pentru Cele mai bune decoruri (Gabriel Nechita), Cel mai bun montaj (Ion Ioachim Stroe), Cea mai bună imagine (Liviu Mărghidan), Cea mai bună muzică (Johannes Malfatti), Cel mai bun machiaj și cea mai bună coafură (Gabriela Crețan, Elena Tudor), Premiile Gopo – România, 2013
  • Premiul Special al Festivalului la Festivalul Internațional de Film “Shaken’s Stars” de la Almaty – Kazakhstan, 2012
  • Premiul Metamorfoze (Debut) la PROCULT Cinefestival din Roma – Italia, 2012

Articole din presă

  • Tatăl Fantomă e cel mai bun film romanesc pe care l-am văzut – www.vice.com
  • Tatăl Fantomă – un (altfel de) film românesc – www.koolhunt.ro
  • Cel mai nou film cu maestrul Marcel Iureș – www.filme.metropotam.ro
  • Interviu cu Barry Gifford – scenaristul lui David Lynch și mai nou al lui Lucian Georgescu – www.cinemarx.ro
  • Marcel Iureș merge cu filmul lui Lucian Georgescu de pe un continent pe altul – www.cinemarx.ro
  • Tatăl Fantomă – www.aarc.ro