Nuntă mută de Horațiu Mălăele - CINEPUB

Video & Photo

1 videos 1 photos

O nuntă și mult mai multe înmormântări

Intră în lumea plină de culoare a satului din România anilor ’50, întâlnește personaje desprinse parcă din filmele lui Fellini sau Kusturica, trăiește în lumea circului ambulant, alături de clovni pitici, descoperă excentricii satului, într-un film nominalizat la Premiile Gopo în 2009 pentru opt categorii, inclusiv pentru cel mai bun scenariu (Adrian Lustig, Horațiu Mălăele), cel mai bun actor (Alexandru Potocean), cea mai bună actriță (Meda Victor) și cea mai bună imagine (Vivi Drăgan Vasile).

Nuntă mută de Horațiu Mălăele - CINEPUB

Regie: Horațiu Mălăele
Scenariu: Adrian Lustig, Horațiu Mălăele
Distribuție: Meda Victor, Alexandru Potocean, Valentin Teodosiu, Alexandru Bindea, Tudorel Filimon, Nicolae Urs, Luminița Gheorghiu, Dan Condurache, Doru Ana, Șerban Pavlu, George Mihăiță, Tamara Buciuceanu-Botez, Victor Rebengiuc
Producător: Vlad Păunescu
Imagine: Vivi Drăgan Vasile
Montaj: Cristian Nicolescu
An: 2008
Categorie: lungmetraj
Gen:  comedie, drama, romantic
Durată: 87 minute
Subtitrări: n/a
Teritorii: –

54,271 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Odată cu moartea lui Stalin se declară doliu internațional timp de șapte zile și interzicerea tuturor manifestărilor cu caracter popular, ceea ce nu pică tocmai bine celor câteva zeci de oameni care participă la o nuntă într-un sat românesc: nu mai puțin de patru porci și doi viței au fost tăiați pentru această sărbătoare, iar mâncarea nu poate fi păstrată atâta timp. Socrul mic găsește însă soluția: ferestrele sunt acoperite cu draperii groase, sticlele și paharele sunt învelite în cârpe pentru a nu face zgomot, copiii sunt legați la gură pentru a nu face gălăgie, lăutarii mimează muzica, cucul care iese din ceas este strâns de gât de către socrul mic, nuntașii vorbesc în șoaptă și prin ”telefonul fără fir”.

Mai multe detalii

„Cred că umanitatea datorează prezentului măcar pentru a înlătura mirarea și uluiala, explicații, fie ele și cinematografice, despre rănile de pe trupul trecutului, pentru ca niciodată „somnul rațiunilor” să nu mai nască asemenea situații monstruoase. Îmi propun un film care să vorbească lumii, cu duioșie și romantism despre dragoste într-un spațiu născător de veșnicie. Îmi propun un film care să vorbească lumii despre dictatură și consecințele ei în plan comunitar și, respectiv, familial. Va fi un film despre viață, moarte și Adevăr. Va fi un film cu mult umor” (Horațiu Mălăele, interviu pe site-ul oficial al filmului).

Toate cele menționate de regizor în această „declarație de intenție” se conturează în film în diverse grade și nuanțe, dar cel mai important este că ele alcătuiesc o metaforă. „Nunta mută” este un film românesc regizat de unul dintre cei mai iubiți și mai de succes actori români, un film care alege să vorbească despre ororile din vremea instalării comunismului într-o manieră a metaforei totale. „Rama” poveștii se înscrie în convenția realismului: câțiva reporteri sunt în căutare de locuri pitorești din țară, de locuri ascunse, care au o poveste senzațională încă nedescoperită.

Pe această canava realistă (și ea subminată uneori prin „deconstrucția” manierei reportajului de senzație) se țese unul dintre cele mai metaforice filme românești la nivelul concepției, dar și la nivelul vizualului. Pare că regizorul a dorit să contrabalanseze îngrozitoarea situație a nunții înecate în tăcere și apoi în sânge printr-un discurs cinematografic care să spună că frumosul învinge. Fiecare secvență este atent lucrată, cizelată până la ultimul detaliu, iar aerul de teatralitate completează tipul de estetism pe care Horațiu Mălăele și-a construit filmul.

Premiile pentru imagine, pentru coafură și machiaj, nominalizarea pentru scenografie vin și ele să susțină și să recompenseze intenția regizorală. Selectarea peliculei de către Cinepub, platforma de filme românești online, oferă spectatorului posibilitatea de a viziona un film în care esteticul concurează realismul și câștigă.

Criticii spun:

„În esenţă, Nunta mută este un film cu marginali – categorie în care intră nu doar piticii (Sile şi „jumătatea” sa) sau „nebunii” (Coriolan şi Smaranda), ci întreaga comunitate, dispensabilă pentru Istoria necruţătoare. În distribuţie regăsim atît de mulţi actori cunoscuţi (din teatru, cinema şi/sau televiziune), folosiţi în dificile scene colective, încât meritele regizorului sunt incontestabile.” (Mihai Fulger, aarc.ro)

Replici din film

„Păi ce e normal în zilele noastre?”
„Eu am fost curva satului!”
„Ce s-a-ntâmplat aici, primare?”
„Ce ții fata încurcată? Dacă i-ai făcut felu’, ia-o, mă, de nevastă.”
„Why aren’t you straight with her? If you’re already involved with her, marry her!”
„Amenințați-i, speriați-i, numai să intre în partid, că vă belesc!”
„Threaten,scare them, or I’ll skin you alive!”
„Stați, bă, c-o iau!”
„Hold on! I’ll marry her!”
„Fără râs, fără meciuri de fotbal, fără nunți și fără înmormântări.”
„No laughing, no football matches, no weddings, no funerals.”
„Nuntă, băăă!”
„Fair play and good luck to you, too!”

Festivaluri

  • Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) – România, 2008

Premii

Nominalizări:

  • Cel mai bun scenariu (Adrian Lustig, Horațiu Mălăele), Cel mai bun actor (Alexandru Potocean), Cea mai bună actriță (Meda Victor), Cea mai bună imagine (Vivi Drăgan Vasile), Cel mai bun montaj (Cristian Nicolescu), Cea mai bună scenografie (Mihnea Mihăilescu), Cele mai bune costume (Oana Păunescu), Premiile Gopo – România, 2009

Câștigător:

  • Premiul pentru Imagine (Vivi Drăgan Vasile), Premiul Opera Prima (Horațiu Mălăele) și Premiul pentru Coloană Sonoră (Tiberiu Borcoman și Alexandru Andrieș), Uniunea Cineaștilor din România (UCIN) – 2008
  • Premiul pentru montaj (Cristian Nicolescu), Uniunea Cineaștilor din România (UCIN) – 2009
  • Cel mai bun machiaj și Cea mai bună coafură (Dana Roșeanu și Ioana Ioniță), Premiile Gopo – România, 2009

Articole din presă