Felicia inainte de toate de Răzvan Rădulescu & Melissa de Raaf - CINEPUB

Video & Photo

1 videos 1 photos

Mama, înainte de toate

„Felicia, înainte de toate”, un film românesc de lungmetraj semnat – regie și scenariu – de Răzvan Rădulescu și Melissa de Raaf aduce în prim plan o poveste de familie în care 19 ani de distanțare sunt concentrați într-o singură zi. Ozana Oancea face un rol superb de debut în lungmetraj, iar filmul a avut un bogat circuit festivalier, pe deplin meritat.

Felicia inainte de toate de Răzvan Rădulescu & Melissa de Raaf - CINEPUB

Regie: Răzvan Rădulescu & Melissa de Raaf
Scenariu: Răzvan Rădulescu & Melissa de Raaf
Distribuție: Ozana Oancea, Ileana Cernat, Vasile Mentzel
Producător: Ada Solomon
Imagine: Tudor Lucaciu
Montaj: Dana Bunescu
An: 2009
Categorie: lungmetraj
Gen:  dramă
Durată: 120 minute
Subtitrări: engleză
Teritorii: Disponibil doar în România

35,834 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Ziua de plecare a Feliciei (după vizita făcută în fiecare an familiei ei din Bucureşti) este, ca întotdeauna, foarte agitată. Felicia începe prea târziu să-şi strângă lucrurile, mama face un mic dejun copios, iar tatăl se teme că nu va mai trăi să-şi vadă fiica din nou. În plus, Iulia sună să anunţe că nu mai ajunge la timp să îşi ducă sora la aeroport. În timp ce taxiul îşi face loc prin aglomeraţia din Bucureşti, Felicia şi mama ei înţeleg că vor pierde avionul.

Încercând să îşi reprogrameze zborul, Felicia trebuie să înfrunte cele două familii, fostul soţ şi copilul în Olanda, şi tatăl şi sora din Bucureşti. Toate acestea şi întreruperea comunicării cu mama ei arată drumul dureros pe care l-a parcurs Felicia în cei 19 ani de stat departe de familia ei.

Mai multe detalii

„Felicia, înainte de toate”este un film românesc în care Răzvan Rădulescu își face debutul în calitate de regizor alături de soția sa de origine olandeză, Melisaa De Raaf.  Rezultatul este unul care se încadrează ca stil alături de filme românești ale Noului Val, unde Răzvan Rădulescu s-a remarcat ca scenarist („Moartea domnului Lăzărescu”, „Hârtia va fi albastră” și „Marți după Crăciun”).

Felicia pare a fi modelul de femeie independentă, care a tânjit după separare. Emigrată în Olanda, căsătorită cu un olandez de care între timp a divorțat, dar care este tatăl fiului ei Marc, în vârstă de 11 ani, Felicia își vizitează de două ori pe an familia din România. Mama pare să-i facă toate poftele, mai ales pe cele gastronomice. Atmosfera filmului e des întâlnită în Noul Val de filme românești cu cadre fixe, în jurul mesei, cu discuții mărunte sub care se simte o tensiune teribilă.

O bună parte a filmului se petrece la aeroport, unde e zgomot și agitație. Felicia pierde avionul, iar între ghișee – unde Felicia încearcă disperată să reprogrameze zborul pentru a ajunge la timp să-l ia pe fiul ei din tabără,telefoane – pe care Felicia i le dă tatălui lui Marc spre a-l convinge să-și asume, măcar o dată, răspunderea în legătură cu fiul său și să meargă să-l ia el din tabără – protagonista se lovește de răceala și lipsa de empatie a mamei în cea mai bine definită dintre formele ei. Felicia, toată o suferință, în ciuda numelui, are un moment defulatoriu de mare forță, un moment în care emoția atinge climaxul, iar gustul amar al neînțelegerii pe care mama o manifestă, amarul absolut.

Criticii spun:

„Scris şi regizat de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf, „Felicia, înainte de toate” (2009) este un film de război. Un război al replicilor, în care dialogul dintre cele două personaje centrale – fiică şi mamă – scoate la suprafaţă, treptat  răni adânci din trecut, încă nevindecate.” (Ionuț Mareș – www.ziarulmetropolis.ro )

„…nicio o clipă această mamă nu empatizează cu suferinţa reală a propriului copil, nu o suferinţă clamată retoric, strigată, ci una latentă, corozivă, aproape tandră.” (Angelo Mitchievici – www.aarc.ro )

Replici din film

 „Uite, te sun de pe mobilul meu olandez, deși mă costă.”

„E o chestiune de voință !

Păi eu am avut voință toată viața.”

„E greu.”

„Spune-mi exact, cum te doare?”

„Pe mine nu mă interesează banii, vreau și eu puțină implicare.”

„Eu sunt mama ta și tu ești copilul meu și-am să-ți dau lecții până ai să mori.”

„(…) Pentru că așa supraviețuiești tu, așa te hrănești tu, din sufocarea celuilalt.”

Festivaluri

  • Festivalul Internațional de Film de la Sarajevo – Bosnia Herțegovina, 2009
  • Afi Fest, Festivalul Institutului American de Film – SUA, 2009
  • Festivalul de Film Noordelijk – Olanda, 2009
  • Festivalul Internațional de Film de la Thessaloniki – Grecia, 2009
  • Festivalul Internațional de Film de la Goteborg – Suedia, 2009
  • Zilele Filmului Românesc de la Stockholm – Suedia, 2010
  • Festivalul Internațional de Film Las Palmas – Spania, 2010
  • Festivalul Internațional de Film de la Seattle – SUA, 2010
  • Festivalul Internațional de Film de la Motovun – Croația, 2010
  • Festivalul de Film CinePecs – Ungaria, 2010
  • Festivalul Internațional de Film de la Arras – Franța, 2010
  • Festivalul Filmului Românesc de la Madrid – Spania, 2010
  • Cinedays – Macedonia, 2010
  • Festivalul Filmului Românesc de la New York – SUA, 2010
  • Festivalul Internațional de Film Tromso – Norvegia, 2011

Premii

Nominalizare:

  • Cel mai bun regizor (Răzvan Rădulescu, Melissa de Raaf), Cea mai bună actriță în rol principal (Ozana Oancea), Cel mai bun actor în rol secundar (Vasile Mentzel), Cea mai bună actriță în rol secundar (Ileana Cernat), Cel mai bun debut (lungmetraj ficțiune) (Răzvan Rădulescu, Melissa de Raaf), Cel mai bun scenariu (Răzvan Rădulescu, Melissa de Raaf), Premiile Gopo – România, 2011

Câștigător:

  • Mențiune specială, Festivalul de Film Francofon de la Namur – Franța, 2009
  • Premiul Cineuropa, Festivalul de Film de la Estoril – Spania, 2009
  • Cel mai bun scenariu, Cel mai bun debut (Ozana Oancea), Cea mai bună interpretare (Ozana Oancea ex-aequo cu Victor Rebengiuc), Festivalul Internațional de Film Transilvania – România, 2010
  • Premiul pentru interpretare feminină rol secundar (Ileana Cernat), UCIN – România, 2010

Articole din presă