De ce eu? Regia de Tudor Giurgiu - CINEPUB

Video & Photo

1 videos 1 photos

Prinși în propriul castel de nisip.

Bazat pe fapte reale, „De ce eu?”, un lungmetraj semnat de Tudor Giurgiu, spune povestea lui Cristian (interpretat de Emilian Oprea), un tânăr procuror idealist care încearcă să rezolve un caz complicat de corupție în tumultuosul context social-politic din România anilor 2000.

De ce eu? Regia de Tudor Giurgiu - CINEPUB

Regie: Tudor Giurgiu
Distribuție: Emilian Oprea, Mihai Constantin, Andreea Vasile, Dan Condurache, Liviu Pintileasa, Mihai Smarandache, Alin Florea, Lucreția Mandric, Sore Mihalache, Ionuț Caras
Scenariu: Loredana Novak, Tudor Giurgiu
Producător: Oana Giurgiu
O producție: Libra Film
Imagine: Marius Panduru
Sunet: Florin Tăbăcaru, Dumitru Alexandru, Liviu Lupșa
Montaj: Lemhényi Réka
An: 2014
Categorie: lungmetraj
Gen: ficțiune
Durată: 125 minute
Subtitrare: engleză

Teritorii: Disponibil doar în România

21,103 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Cristian (Emilian Oprea) este un tânăr procuror idealist care încearcă să rezolve un complicat caz de corupție în tumultuosul context social-politic din România anilor 2000. El investighează cazul unui coleg procuror suspectat de luare de mită, fals şi uz de fals, sustragere de documente. Ancheta are însă implicaţii la nivel extrem de înalt și îi spulberă tânărului magistrat încrederea în justiţie. Încercînd să descopere adevărul, Cristian intră într-o zonă periculoasă și se expune unor revelații dureroase și neașteptate.

Mai multe detalii

Cristian Panait s-a sinucis pe 10 aprilie 2002, la doar 29 de ani, aruncându-se de la etajul patru al locuinței sale din București. Cu un an în urmă, fusese numit procuror la Secția de Urmărire Penală şi Criminalistică din cadrul Parchetului Curții Supreme de Justiție. Printre dosarele pe care le avea în lucru se afla și cel al procurorului Alexandru Lele, de la Oradea, care a dispus arestarea lui Adrian Tărău, fiul prefectului de Bihor, sub acuzația de complicitate la contrabandă cu produse petroliere.

Panait avea misiunea de a-l ancheta pe procurorul Lele pentru presupuse fapte de corupție şi sustragere de documente. Potrivit relatărilor presei, acesta a refuzat să-l pună sub învinuire pe Lele, în lipsa unor probe concludente, iar la nici o lună de la primirea cazului s-a sinucis. În august 2002, cazul a fost clasat, după ce o „expertiză psihiatrică post-mortem” ar fi dovedit că magistratul s-a sinucis pe fondul unei labilități psihice. Nu s-a cercetat varianta înlesnirii sau determinării sinuciderii.

„Filmul despre Panait e, oarecum, filmul despre eșecul unei generații din care fac parte. Cine a crezut că schimbările politice ale anului 1989, că despărțirea de comunism va însemna o rupere definitivă cu sistemul „vechi” mafiot și corupt. În 2002 (anul morții lui Panait), dar și în prezent, realitatea românească e una dură: vechii ofițeri și activiști din Securitate monopolizează nu doar afaceri importante, ci și poziții importante în politică. În 2002, lupta între serviciul secret al armatei, al poliției, al justiției și cel „oficial”, moștenitorul vechii Securități, era la apogeu. Se făceau afaceri „la negru”, totul sub patronajul senin al puterii, reprezentanții foștilor comuniști, „rebranduiți” drept social-democrați.” (Nota Regizorului)

Povestea creată de Tudor Giurgiu nu respectă fidel întâmplările cazului Panait: „Un film inspirat dintr-o realitate atât de puternică poate fi făcut într-o mie de feluri. Pe mine, însă, mă interesează strict demontarea mecanismelor prin care un om puternic, la propriu și la figurat, ajunge în doar 20 de zile să-și ia viața. Ce mecanisme, resorturi interne se declanșează în momentul în care descoperi că tot sistemul pentru care ai lucrat și în care te-ai format e corupt și putred din temelii? E, practic, un film despre dezintegrarea rapidă a unui om care alege să lupte, din interior, împotriva sistemului.” (Tudor Giurgiu)

Reviews:

„Film solid mai ales în sensul de greoi, De ce eu? reprezintă totuşi un clar progres faţă de Omul zilei (de Dan Piţa), Magnatul (de Şerban Marinescu) sau Ticăloşii (tot Marinescu); spre deosebire de aceste alte filme cu procurori şi politicieni, realizate în România anilor ’90-2000 şi incapabile să detalieze inteligibil cine ce unelteşte împotriva cui sau cum anume se fură, De ce eu? e documentat şi profesionist în trecerea de la documentare la dramatizare. Dar, în măsura în care se prezintă ca un film politic, el consfinţeşte, la fel ca acele filme mai vechi, o înţelegere limitată a politicului.” (Andrei Gorzo, Dilema Veche, 12-18 februarie 2015)

„De ce eu? confirmă îndemânarea lui Tudor Giurgiu de a (re)crea bucăţi de istorie recentă, infuzate de o anumită nostalgie colectivă (regizorul ştie să apese butoanele culturii populare), aşa cum se întâmplă şi în Despre oameni şi melci. Foarte importantă este calibrarea imaginii: tonurile reci şi granulaţia ridicată (apropiată de calitatea imaginii de televiziune de atunci) dau filmului patină, chiar dacă această atmosferă vizuală a anilor 2000 este una construită subiectiv (în Aferim!, unde director de imagine e acelaşi Marius Panduru, realitatea de acum două secole e mimată la fel de convingător prin filmare alb-negru pe peliculă)”. (Andrei Șendrea, aarc.ro)

Replici:

„Domnule procuror, cred că ştiaţi bine ce aveţi de făcut când aţi primit dosarul ăsta. Dacă şeful spune ‘fă-l’, atunci fă-l, altfel pleci.”

Festivaluri/Premii:

  • 2015 – UCIN – Premiul pentru cel mai bun scenariu