Cursa de Mircea Daneliuc - CINEPUB

Video & Photo

1 videos 1 photos

Dragostea e o povară. De 80 de tone.

80 de tone, 600 de kilometri, doi bărbați și o femeie. Cursa este primul road movie românesc și filmul de debut al lui Mircea Danelic cu o distribuție din generația „de aur”: Mircea Albulescu, Constantin Diplan, Tora Vasilescu.

Iacob de Mircea Daneliuc - CINEPUB

Regie: Mircea Daneliuc
Scenariu: Mircea Daneliuc,Timotei Ursu (după o idee de Petru Vintilă)
Distribuție: Mircea Albulescu, Constantin Diplan, Tora Vasilescu, Mircea Daneliuc
Producător: Casa de filme 1
Imagine: Florin Mihăilescu
Montaj: Yolanda Mîntulescu
An: 1975
Categorie: lungmetraj
Gen:  dramă psihologică
Durată: 96 minute
Subtitrări: engleză
Teritorii:

60,136 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Savu şi Panait, doi şoferi care lucrează pentru o firmă de construcţii-montaj, trebuie să asigure deplasarea unui utilaj gigant. Pe drum o întâlnesc pe Maria, o tânără plecată să-şi revadă logodnicul, chiar în localitatea de destinaţie a transportului. Actele de identitate, precum şi biletul de tren îi sunt furate. Cei doi şoferi decid să-i ofere călătoria.

Mai multe detalii

„Cursa” este un film românesc esențial pentru cinemaul nostru: odată cu această peliculă s-a lansat cariera prolificului și inspiratului regizor român Mircea Danieliuc. Acesta povestește că, dorind să debuteze, se străduia în acea perioadă să-și facă intrarea la una dintre casele de producție; „mînecile îi erau doldora de proiecte şi de scenarii.” A reușit până la urmă să primească proiectul scris de Timotei Ursu, care căzuse între timp în dizgrație. Lui Daneliuc îi aparține rescrierea completă și finală a scenariului, dar nu apare ca scenarist pe genericul final al filmului. „Cursa” va fi și ultimul film pe care Daneliuc îl face după scenariul altcuiva. Cu toate astea, amprenta marelui cineast este clară și drumul în față deschis. „Cursa” a fost filmat în vara anului 1975 și a avut premiera în iarna aceluiași an, fiind primit foarte bine de public. În film debutează actrița Tora Vasilescu, cea care va deveni în scurt timp una dintre preferatele regizorului.

Alături de tânăra actriță îi descoperim pe Mircea Albulescu, într-un fabulos rol de brută rănită, și pe Constantin Diplan. Acesta din urmă se pare că a primit rolul după ce Mitică Popescu, prima alegere a regizorului (și cel care va face rolul principal din filmul „Vânătoarea de vulpi”) nu a putut să accepte pentru că era actor angajat la Teatru Mic iar conducerea i-a respins cererea de colaborare. În caietul de presă al filmului, actorul Constantin Diplan își exprimă regretul: “Pentru cei ce vă aflaţi aici în sala de cinematograf şi citiţi întîmplător aceste rânduri, trebuie să spun că rolul pe care îl interpretez în acest film se mai poate numi şi Mitică Popescu!”

Pelicula lui Mircea Daneliuc este unul dintre acele filme românești în care personajele se transformă vizibil la sfârșitul experienței trăite. Atât Maria cât și cei doi șoferi își vor fi modificat peisajul interior la sfârșitul „cursei” pe care au trăit-o împreună. Dar, foarte important, ceea ce i-a schimbat nu a fost o întâmplare majoră, ci cotidianul acestei curse. Cotidianul este un element care joacă un rol important într-o mare parte a filmografiei lui Mircea Daneliuc. Acesta mărturisea că și-a dorit să facă un film mai aplecat spre social, dar desigur, nu socialul promovat de cinematograful realist-socialist, ci socialul real, al oamenilor vii într-o lume care încearcă să le sufoce adevărul existenței. „Cursa” este un element de referință în colecția de filme românești online a Cinepub.

Criticii spun:

„În Cursa (debutul din 1975), un soi de Cuţitul în apă juxtapus până la absurd pe scheletul Salariului groazei, Albulescu se joacă de-a Dumnezeu cu glas tare — până la finalul cathartic: habar n-ai nebun, dacă-i o brută sau dacă-i un strigoi (probabil toate trei la un loc).” (Andrei Crețulescu, www.aarc.ro )

„Dar „miracolul” filmului (pentru că, în ultimă instanță, Cursa este un film-miracol!) tocmai acesta este: pornește la drum cu niște oameni și ajunge la destinație cu alții.” (Călin Căliman – www.istoriafilmuluiromanesc.ro )

„Aparent un film de actualitate, Cursa atacă din interior nu doar genul, ci chiar codurile vizuale, narative şi ideologice ale perioadei, impunând un realism cu inserţii simbolice, construit prin modelarea lumii în jurul eroilor săi şovăitori, nesiguri, îmbolnăviţi de dragoste şi de singurătate. Pentru a detaşa povestea de indicaţiile şi de interdicţiile politice ale momentului, Daneliuc lansează în Cursa personajele la drum, eliberându-le de geometria greoaie a uzinei, de declaraţiile sforăitoare ale stahanoviştilor, de corul lucrătorilor, dar şi de formula selectivă a reportajului TV.” (Ionuț Mareș – www.aarc.ro )

Replici din film

„Stop, asistăm la momentul emoțional al plecării!”

„Mă înnebunește drumul ăsta.
Și pe mine, dar din cu totul alte motive.”

„Auzi, hai să-mpărțim și măgarul la trei.”

„Nu te mai fâțâi că nu ne dăm în bărci. Am 80 de tone.”

Și să nu plângi că mă ia toți dracii, auzi?

Festivaluri

  • Festivalul de Film de la Belgrad – Iugoslavia, 1975
  •  Festivalul de Film de la Cairo – Egipt, 1975
  •  Festivalul de Film de la Moscova – URSS, 1975
  •  Festivalul International de Film Transilvania – Retrospectivă Mircea Daneliuc – România, 2015
  •  Festivalul Internațional de Film de la Salonic 2015 – Retrospectivă MirceaDaneliuc ¬– Grecia, 2015
  •  Festivalul Making Waves, New Romanian Cinema, New York – Tribut Micea Daneliuc – S.U.A., 2015

Premii

  • Premiul „Opera Prima” şi Premiile pentru imagine şi interpretare feminină (Tora Vasilescu), ACIN (Asociația Cineaștilor din România) – România, 1975
  • Premiul pentru cel mai bun film de ficţiune şi Premiul pentru interpretare feminină (Tora Vasilescu) la Costinești – România, 1977

Articole din presă