Caravana Cinematografica de Titus Muntean - CINEPUB

Video & Photo

1 videos 1 photos

Filmul „vremurilor noi” pe coclaurii patriei

“O comedie gravă, fără stridenţe, cu o remarcabilă preocupare pentru reconstituirea atmosferei de epocă”, spune Cristina Corciovescu despre filmul inspirat din nuvela cu același titlu de Ioan Groșan.

Caravana Cinematografica de Titus Muntean - CINEPUB

Regie: Titus Muntean
Scenariu: Titus Muntean
Distribuție: Mircea Diaconu, Dorian Boguță, Iulia Lumânare
Producător: Oana Giurgiu, Tudor Giurgiu, Jens Körner
Imagine: Vivi Drăgan Vasile
Montaj: Andu Radu
An: 2009
Categorie: lungmetraj
Gen:  dramă
Durată: 100 minute
Subtitrări: engleză
Teritorii:toate teritoriile mai putin Australia, Danemarca, Franta, Germania, Olanda, Spania, Anglia si Arabia Saudita

42,613 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Un sat izolat din Transilvania, la începutul anilor ’60. Sătenii duc vieţi liniştite sub îndrumarea lui Tanasie, preşedintele Consiliului Local. O caravană cinematografică, de care este răspunzător tânărul şi ambiţiosul activist de partid Tavi, ajunge în sat având misiunea să proiecteze filme de propagandă. E prima sarcină importantă a lui Tavi şi tânărul vrea să obţină rezultate cât mai bune, doar că ploaia cade fără oprire, iar inerţia sătenilor îi sabotează încontinuu planurile…

Mai multe detalii

Adaptat după nuvela omonimă a lui Ioan Groșan, „Caravana cinematografică” este unul dintre puținele filme românești de după 2000 care se întorc, din punct de vedere al subiectului, atât de mult în timp, la începuturile pre-ceaușiste ale instaurării regimului comunist. Activistul de partid Tavi, sosește într-un sat din Transilvania să ridice nivelul de conștientizare a cetățenilor vizavi de noile realități comuniste ce stau să apară. În sat plouă teribil, nimeni nu așteaptă caravana cu filmul de propagandă și totul pare să meargă împotriva elanului tânărului comunist. Cu greu se adună la fața locului responsabila cu departamentul cultural , directorul de școală, învățătoarea, președintele consiliului local, plutonierul. Filmul cade în apă și se strică, iar soluțiile de reparare a lui frizează comicul absurd. Seninătatea localnicilor contrastează puternic cu starea de surescitare crescândă a tovarășului Tavi, hotărât, mai mult ca oricând, „să le tragă un raport”. Raportul este singurul instrument care îi trezește din letargie pe săteni, ba încă în asemenea măsură, încât sunt dispuși să scoată la bătaie armele redutabile: o masă îmbelșugată, cu multă țuică. Domnișoara Corina, „responsabila cu cultura” nu este insensibilă la farmecul de tânăr înflăcărat al lui Tavi, la energia lui de tânăr care „chiar vrea să salveze lumea,” dar este tot ce vede ea în discursul mai mult sau mai puțin afectat de alcool al activistului.

Lumea prefacerilor socialiste o lasă rece, iar când vede cum șabloanele reductive ale discursului de lemn al lui Tavi vin împotriva omenescului, îl respinge. „Caravana cinematografică” este un film românesc în care comicul se țese peste o străvezie pânză dramatică în care conflictul ireconciliabil se regăsește între o lume cu reguli atemporale și „minunata lume nouă” care vine să dezrădăcineze vechile convingeri „retrograde” cu oameni cu tot, dacă este nevoie. În vreme ce sătenii au metodele lor de a ține departe imixtiunile străine de orice coloratură politică ar fi ele, prețul îl plătește totuși, ca întotdeauna, inocentul.

Alături de filmele lui Mircea Daneliuc și „Nunta mută” a lui Horațiu Mălăele, prezente în categoria de filme românești online de pe Cinepub, pelicula lui Titus Muntean completează fericit selecția de producții care radiografiază perioada comunistă în România.

Criticii spun:

„Filmul se derulează în ritmul lent-duios şi în atmosfera tandru-satirică a producţiilor lui Jiri Menzel de acum un sfert de veac şi ceva: aceeaşi exaltare a vieţii de provincie, în care parcă niciodată nu se întâmplă nimic, aceeaşi observare atentă a impactului “noilor vremi”, iniţial benign şi abia sesizabil, radiografierea relaţionării cu compromisul politic în scopul salvgardării unei umanităţi, pare-se, inalterabile, aceeaşi galerie de personaje anodine, dar nelipsite de pitoresc. Să nu uităm că şi în spatele legendarului cineast ceh stătea mai totdeauna o pană inspirată de prozator (cel mai adesea, Bohumil Hrabal).” (Elena Dulgheru – www.aarc.ro )

Replici din film

„Ai fost tu-n America?
Am fost… Atâta s-o jelit mă-sa să mă duc să-l aduc înapoi, că n-am avut ce face.”

„Sculați, băi! Am venit cu filmu’, băi!”

„E posibil așa ceva? Ăsta-I sabotaj!”

„Să facem focul la școală. O să-ntindem filmul să se usuce.”

„Și Darcleu ăsta… n-are deloc nivelul corespunzător, atât din punct de vedere cât și cultural.”

„Desigur, eu, ca oricare alt om, am sentimente.”

„…o să fie multă frumusețe, multă lumină…o să electrificăm…”

„Lasă-i să vină. Mare brânză. Vin și ăștia și pleacă.”

Festivaluri

  • Festivalul Internațional de Film Transilvania – România, 2009

Premii

Nominalizări:

  • Cel mai bun actor într-un rol secundar (Mircea Diaconu), Cea mai bună actriță într-un rol secundar (Iulia Lumânare), Cea mai bună imagine (Vivi Drăgan Vasile), Premiile Gopo – România, 2011

Câștigător:

  • Cea mai bună scenografie (Christian Niculescu), Cele mai bune costume (Viorica Petrovici), Cel mai bun machiaj şi cea mai bună coafură (Dana Roșeanu), Cea mai bună muzică originală (Vasile Sirli), Premiile Gopo – România, 2011

Articole din presă