A 11-a porunca de Mircea Daneliuc - CINEPUB

Video & Photo

1 videos 1 photos

Degradarea după manual

O nouă premieră internațională în online pe CINEPUB: „A 11-a poruncă”, de Mircea Daneliuc, primul film de după 1989 semnat de unul dintre cei mai importanți regizori români. Scris în perioada regimului comunist, adaptare liberă după cartea lui Paul Goma „Patimile după Piteşti”, „filmul lui Daneliuc reprezenta un punct de vedere terifiant asupra terorii exercitate oriunde în lume și oricând în timp” (Titus Vîjeu, Monsieur l’auteur – sau lupul singuratic al filmului românesc).

A 11-a porunca de Mircea Daneliuc - CINEPUB

Regie: Mircea Daneliuc
Scenariu: Mircea Daneliuc (după cartea „Patimile dupa Pitești” de Paul Goma)
Distribuție: Constantin Dinulescu, Valentin Uritescu, Cecilia Bîrbora, Ildiko Jarcsek Zamfirescu, Mircea Andreescu, Bujor Macrin, Viorica Geantă, Costel Constantin
Producător: Studioul de Creație Alpha Films International
Imagine: Florin Mihăilescu
Montaj: Maria Neagu
An: 1991
Categorie: lungmetraj
Gen:  dramă
Durată: 141 minute
Subtitrări: engleză
Teritorii:

28,096 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

Ultimele zile ale celui de-Al Doilea Război Mondial. Toate persoanele care seamănă cu Adolf Hitler, Eva Braun, Goebbels, Bormann şi alţi lideri nazişti sunt arestate şi duse într-un lagăr pentru ca adevăraţii criminali fascişti să fie descoperiţi şi pedepsiţi. Astfel începe lungul coşmar al acestor personaje, care vor suferi pentru fărădelegi nedovedite. Timp de un an ele vor trăi într-o izolare totală faţă de restul lumii, ducând o existenţă de infern.

Mai multe detalii

„A 11-a poruncă” este, poate, cel mai evident alegoric dintre filmele lui Mircea Daneliuc. În receptarea lui este foarte important contextul: filmul a fost scris în 1989, când în România mocnea Revoluția anticomunistă, fapt care poate explica intensitatea, fervoarea cu care regizorul alege să folosească metaforele și simbolurile în film. Daneliuc pornește de la o întâmplare reală, care a avut loc în 1945 în Germania postnazistă, când persoanele care semănau cu Hitler, Eichmann, Eva Braun și alți torționari au fost închiși într-un larg până la lămurirea identității lor. Acesta este punctul de pornire al filmului, dar ce urmează apoi se transformă în infern marca Daneliuc, poate cea mai intensă descriere a infernului într-un film românesc.

Aflați în deplină izolare – înconjurați de un camp minat – și puși în situația de a supraviețui, oamenii își lasă libere toate instinctele și așa devine „A 11-a poruncă” unul dintre cele mai zguduitoare filme românești despre om. Curând membrii acestei comunități pierdute au nevoie de un nou lider, curând acesta începe să-și asume puterea absolută, adică să poruncească, și curând mașinăria infernală a celei mai dezumanizante dictaturi se pune din nou în mișcare. Actori geniali dau viața acestei minidistopii care poate fi văzută și ca una dintre cele mai amare meditații despre om și răul ascuns în el.

Imaginile apocaliptice/postapocaliptice din film sunt cu adevărat impresionante, iar filmul este piesa care trebuia să se alăture filmografiei lui Daneliuc prezentă pe Cinepub.ro, platforma de filme românești online.

Criticii spun:

O extraordinară vitalitate a răului domină lumea imaginată de parabola lui Mircea Daneliuc. Un simbolic spaţiu concentraţionar devine fundalul tragediei unui grup care, abia scăpat de teroarea unei dictaturi asistă (şi chiar participă) la întemeierea alteia. Încriminările animă relaţiile dintre personajele care se acuză reciproc de complicitate la ororile nazismului, dar şi la abuzurile şi fărădelegile care se nasc sub ochii lor. Liderul care se impune prin forţă agită sloganuri comunitare şi o demagogie care cere sacrificiul intereselor personale pentru cele ale colectivităţii. Perfid şi machiavelic, el reuşeşte să-i învrăjbească pe unii împotriva altora transformând pe fiecare în delator şi torţionar. Trimiterile la experienţa Piteşti, la înjosirile practicate cu voluptate în închisorile comuniste sunt clare şi percutante. – Dana Duma – www.aarc.ro

Mai înverșunat ca oricând, cu toate motoarele în funcțiune și în totală libertate de exprimarea Mircea Daneliuc ne pune în fața unui film care pe măsură ce se lasă „privit” ne întoarce imaginea. Un film important, necesar ca o exorcizare, dar greu de îndurat, greu de încasat. Un film la care negreșit ne vom întoarce peste o vreme, cu o privire mai limpede, dupe ce șocul „coliziunii” se va stinge. Privirea cu care revedem acum de pildă ― Glissando – Eva Sirbu – www.aarc.ro

Replici din film

„Toate persoanele cu semnalmentele lui Adolf Hitler, Bormann, Goebbels, Eva Braun, Eichmann vor fi reținute și supuse unei verificări.”

„Sunteți tratat nepermis de bine.”

„Mă numesc Karl Lintzer: Suntem într-un lagăr?
Dar de ce întrebi?
Pentru că abia am scăpat dintr-unul.”

„Vreau pipi.
Lasă gluma.
Cred c-o să mai auzi vorba asta.”

„Heinz, au nevoie de un șef. Tu.”

„Eu nu știu ce se poate întâmpla dacă urlăm, dar să știți că se poate întâmpla orice. ”
„Bă, tu mă iubești.
Curvo…”

„Roagă-te, nu te jena. Poate te-aude…”

„Acesta era de asemeni fiul Său. Și-n nemărginita Lui iertare, I s-a dat nebunia. Aceasta a fost ziua a șaptea.”

Premii

  • Marele Premiu, Cel mai bun sunet, Cel mai bun actor (Constantin Dinulescu), Premiu special (Valentin Uritescu), UCIN – România, 1991

Articole din presă

  • A unsprezecea poruncă – Ticăloși și inocenți, de Magda Mihăilescu, www.aarc.ro
  • A 11-a poruncă (1), www.aarc.ro