Synopsis

Laurenţiu Brătan

Comedia neagră a lui Gabriel Achim (foarte bun film de debut) îi oferă lui Gabriel Spahiu unul din cele mai atașante roluri din filmografia sa.

Reconstituirea 2.0.

Gabriel Spahiu, Doru Ana, Ozana Oancea și Anca Androne sunt protagoniștii din filmul românesc „Visul lui Adalbert”, o comedie neagră bazată pe o întâmplare petrecută într-o uzină comunistă din anii ’80. Unul dintre acele filme românești aplecate asupra reconstituirii unor aspecte ale trecutului comunist, producția propune o întoarcere virtuală în data de 8 mai 1986, o zi celebrată, în acea perioadă, cu mare pompă, ipocrizie și teamă în toate fabricile din țară.

Visul lui Adalbert - de Gabriel Achim - 2011

Regie: Gabriel Achim
Scenariu: Gabriel Achim, Cosmin Manolache
Distribuție: Gabriel Spahiu, Doru Ana, Ozana Oancea, Anca Androne, Paul Ipate, Mimi Brănescu, Alina Berzunțeanu, Coca Bloos, Adrian Văncică
Producători: Gabriel Achim, Monica Lăzurean Gorgan
Imagine: George Chiper-Lillemark
Montaj: Cristian Nicolescu, Ioan Ștefan Tatu
Categorie: lungmetraj
Gen: comedie, dramă
Durată: 98 minute
Subtitrări: engleză,
Teritorii: –

165,062 – Spectatori Cinepub

SINOPSIS

E 8 mai 1986, ziua aniversară a Partidului Comunist Român. Au trecut mai puțin de două săptămâni de la explozia de la Cernobâl și o noapte de când Steaua București a câștigat Cupa Campionilor la Sevilla. În acestă atmosferă festivă, Iulică Ploscaru (Gabriel Spahiu), un subinginer responsabil cu protecția muncii, încearcă să-și etaleze veleitățile artistice experimentând pe nervii și resursele partidului noi tehnici de filmare a materialelor de protecție a muncii.

Mai multe detalii

Prezent la numeroase festivaluri internaționale prestigioase, câștigător al unui premiu pentru debut (Gabriel Achim), filmul românesc „Visul lui Adalbert” ocupă un loc aparte în categoria de filme românești care au ca subiect perioada comunistă, pentru că tonalitatea sa este tragi-comică, iar lipsa tezismului îi sporește valoarea.

Dacă alte producții au abordat temele „mari”, cum ar fi cea a revoluției, a vieții sub supravegherea organelor poliției politice etc., aceasta se oprește asupra românului de rând, asupra micii lichele „descurcărețe” care știe să se pună bine și cu șefii, organizează și vizionări clandestine la aparatul video al nevestei, are și amantă, cochetează și cu regia filmelor de protecția muncii, dă și comandă de cuțite în secție pentru „tovarășa învățătoare” și mai scapă și basma curată când un accident de muncă are loc din cauza lui.

Acesta este tipul uman care a supraviețuit cel mai bine comunismului, nu dizidentul și nu revoluționarul, pare să fie mesajul acestui film românesc despre comunism.

Criticii spun:

Declaraţie cinefilă «de dragoste», comedie «de public», film «de epocă» («de aur») sau doar o glumă inteligentă, Visul lui Adalbert lansează un drum artistic nou, pe care cinemaul românesc – al cărui «minimalism» narativ este deja considerat «obosit»de multe voci – o poate apuca cu succes.” (Doinel Tronaru – agenda.liternet.ro )

Replici din film

„De-o lună de zile te-am rugat să rezolvi cu cuțitele-alea pentru diriginta lui Sorin.”

„Nu e momentul de aprecieri artistice. Lasă estetica în seama noastră.”

„Ce dracu’-ai căutat în secție? Ce le-ai mai dat la ăia să facă?”

„Și ce lucrare așa de importantă aveați de terminat? Ce mai contează acuma, că oricum nu-i mai pune nimeni mâna la loc!”

Festivaluri

  • Festivalul Internațional de Film de la Reykjavik – Competiție – Islanda, 2011
  • Festivalul Internațional de Film de la Salonic – Grecia, 2011
  • Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), Zilele Filmului Românesc – România, 2011
  •  Festivalul de Film Nashville – SUA, 2012
  •  Festivalul Internațional de Film de la Bradford – Marea Britanie, 2012
  •  Festivalul Internațional de Film Go-East de la Wiesbaden – Germania, 2012
  •  Festivalul Internațional de Film de la Sofia – Bulgaria, 20
  •  Festivalul Internațional de Film de la Vilnius – Lituania, 2012
  •  Festivalul Internațional de Film de la Toulouse – Franța, 2012
  •  Festivalul Internațional de Film IndieLisboa – Portugalia, 2014

Premii

  • Nominalizări: Cel mai bun film (lungmetraj) (Gabriel Achim), Cel mai bun actor într-un rol principal într-un film de lungmetraj ficţiune (Gabriel Spahiu), Cel mai bun actor într-un rol secundar într-un film de lungmetraj ficţiune (Doru Ana), Cea mai bună actriţă într-un rol secundar într-un film de lungmetraj ficţiune (Ozana Oancea), Cel mai bun scenariu (Gabriel Achim, Cosmin Manolache), Premiile Gopo – România, 2013
  •  Mențiune Specială, Festivalul Internațional de Film de la Talinn – Estonia, 2011
  •  Premiul „Opera Prima” (Gabriel Achim), UCIN – România, 2012
  •  Cel mai bun film de debut (lungmetraj) (Gabriel Achim), Premiile Gopo – România, 2013

Articole din presă

SUSȚINE CINEPUB!
Redirecționează către CINEPUB 3,5% din impozitul pe venit
NEWSLETTER CINEPUB
FORMULAR 230
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna, prietene! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
Descarcă formularul 230 completat deja cu datele asociației noastre. Formularul e pentru anul 2023, și presupune redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit aferent anului anterior, pe care deja l-ai plătit statului.
Doresc să mă abonez
DESCARCĂ FORMULARUL 230
DE CE AVEM NEVOIE DE AJUTOR?
SUSȚINE CINEPUB!
DONEAZĂ
Dacă îți place de noi, dacă citești ce scriem, dacă privești filmele pe care le arătăm, întinde-ne mîna, prietene! Avem nevoie de ajutor. Mulțumim!
DONAȚIE LUNARĂ
DONAȚIE SINGULARĂ
10 RON
25 RON
50 RON
250 RON
100 RON